Tøj vendt på vrangen skal skabe fokus på CSR

På fredag den 24. april vil et arrangement under navnet 'Who made my clothes' minde dagen for den tragiske Rana Plaza-ulykke for to år siden.
23.04.2015 ∙ af JKGF
Foto: Mærket The Baand har noteret navnene på alle de fabriksmedarbejdere, som har været med til at lave hvert stykke tøj (Unfair Fashion).

Det er menneskerettighedsgruppen Fashion Revolution, som står bag initiativet, og den globale happening finder sted i 69 lande. Meningen er at skabe fokus på hel produktionskæden, og skabe opmærksomhed omkring dem, som har vores tøj i hænderne under produktionen.

”Vores mission er at skabe fokus og skabe en bevægelse mod en mere bæredygtig og social ansvarlig værdikæde. CSR-begreberne begynder så småt at danne sig i folks bevidsthed, men forbrugerne ved ikke, hvem det er, der har lavet deres tøj,” fortæller Sanna Sand, kommunikations og PR ansvarlig for Unfair Fashion, som koordinerer den danske udgave af Fashion Revolution.

”Der er ingen tvivl om, at det er en stor opgave, og at det vil tage tid. Vi vil gerne sætte ansigt på de mennesker, som producerer vores tøj, for det skal være en selvfølge, at der bliver taget hånd om fabriksarbejderne også. Det paradigme skal ændres gennem awareness,” siger Sanna Sand til Fashion Forum.

Forbrugernes ansvar versus virksomhedernes

Der kan være svært at placere ansvaret på enten virksomhederne eller forbrugerne. Virksomheder vil måske gerne lave holdbart og bæredygtigt tøj, men hvad hjælper det, når forbrugerne kræver fast fashion? Omvendt kan det være en svær udfordring for forbrugerne at kræve bæredygtighed, når ingen med nøjagtighed ved, hvad det vil sige.

”Awareness skal ikke målrettes nogen bestemt. Det er noget, som skal gennemsyre hele værdikæden, indtil folk bliver mere bevidste og tager stigende ansvar for en mere bæredygtig måde at bære sig ad generelt,” siger Sanna Sand til Fashion Forum.

Omvendt tøj skal symbolisere gennemsigtighed

Derfor vil Unfair Fashion gennem deres Who made your clothes-kampagne, gerne spørge både designere og forbrugere, hvem det er, der har produceret deres tøj.

”Designerne bliver bedt om at sende et billede af et stykke tøj  fra deres egen produktion vendt på vrangen, så mærket bliver set. Det skal symbolisere gennemsigtighed,” fortæller Sanna Sand.

Blandt de designere, som har stillet op til kampagnen, er The Baand, Barabara I Gongini og Armoire Officiel.

”Forbrugerne bliver på samme måde opfordret til at vende deres eget tøj på vrangen, tage en selfie og hashtagge det #whomademyclothes og #FashRev for at minde sig selv og andre om at spørge til de folk, der laver tøjet. Og så skal forbrugeren også huske at tagge selve @brandet på det stykke tøj, de lægger på sociale medier,” tilføjer Sanna Sand.

Who made your clothes-kampagnen afholder event på fredag den 24. april klokken 18.30. Det sker på Den Røde Plads under Nørrebros 48 Timer festival.