Går man en tur i København, kan man ikke undgå at spotte mindst én ung kvinde iklædt en pangfarvet pelsjakke. I andre dele af bybilledet er pigerne pyntet med pelspandebånd og -elastikker. Og til sommer pryder pelsen klipklappere og sandaler. Med andre ord er materialet ikke længere forbeholdt et bestemt forbrugersegment. Flere vil have pels – og flere kan få fingrene i det, fordi priserne er lavere end før og designet utraditionelt.

LÆS OGSÅ: “Saks Potts satser på kulørt pels til billige penge”

Saks Potts er en af de virksomheder, der skød tendensen i gang herhjemme. Mærket står bag de førnævnte farvede pelsjakker og ejes af to unge piger i start tyverne. De ønskede sig en pels, men havde ikke råd. Det blev startskuddet på deres kometkarriere som pelsdesignere.

”Vi startede Saks Potts, fordi vi godt selv kunne tænke os at eje en pels. Men vi syntes ikke rigtig, man kunne få pelse, som vi gerne ville have det – ungdommelige og til at betale. Det meste pels koster jo rigtig meget, og det har unge ikke har råd til,” fortæller den ene halvdel af brandet, Cathrine Saks, til Fashion Forum. Deres jakker i vaskebjørnspels og lammeuld ligger til priser mellem 6.500-8.000 kroner.

Fra fint brug til fitness centeret

Det er ikke kun det lave prisleje, der tiltrækker den hidtil ualmindelige kundegruppe. Pelsjakker er ikke længere voluminøst vintertøj i naturfarver, der hænger over skuldrene på ældre damer. Hos de nye pelsbrands er designet utraditionelt og ungdommeligt, fordi inspirationen findes hos de unge designere selv.

”Vi tænker ikke så meget over målgrupper. Vi tænker over, om vi selv har lyst til at have jakkerne på. Vi er to unge piger, så vi appellerer selvfølgelig til piger på vores egen alder,” siger Cathrine Saks, der tilføjer at forbrugerne har manglet en ”afslappet approach til pels.” Saks Potts’ pelse skal både bruges til fine fester og på vej til fitnesscenteret, fortæller hun.

Pelstilbehør hitter også på Instagram

Denne tilgang har flere andre brands taget til sig. På det sociale billeddelingsmedie Instagram finder man unge kvinder, der kreerer pelsaccessories til få penge. Blandt andet brandet Walking A, der producerer klipklappere med farvet kaninpels.

Pigerne bag brandet Amalie Stoltz og Augusta Boie fortæller, at pels både er morsomt og sofistikeret. Derfor valgte de at bruge netop det materiale – på en alternativ måde.

”Både designere og forbrugere har fået øjnene op for en anden måde at anvende pels på, og måske også nogle andre pelstyper, så det ikke kun er den dyreste minkpels. I takt med, at man nu også ser en del piger rende rundt i pelse i alle slags farver, bliver det som alle andre trends noget, der vokser og der kommer hele tiden billigere alternativer, så alle har mulighed for at hoppe med på vognen,” siger de til Fashion Forum.

Selvom de mindre, innovative brands vinder terræn i det danske modelandskab, er det dog stadig pelsgiganten Kopenhagen Fur, der sidder på tronen. Virksomheden havde en omsætning på 13,4 millarder kroner i 2013 og har en global markedsandel på 60 procent.