Ifølge virksomhedens finansdirektør, Steen Borgholm, var priselasticitet et af nøgleordene, da Ecco navigerede rundt på det svækkede marked i Rusland og alligevel kom ud på den anden side med rekordoverskud.
”Prisen på skoene er den store udfordring med rublens fald på 50 procent. Vores partner i Rusland, som opererer 275 butikker, fører en meget dynamisk prispolitik, hvor priserne kan ændres fra dag til dag. Dyb indsigt i priselasticiteten på skoene, og hvilke promotions forbrugerne skal have til at købe, er nøglen,” fortæller han til Fashion Forum.
Den sønderjyske skovirksomhed landede i sidste uge et overskud på 850 millioner kroner for 2014. Det sker til trods for, at valutaen faldt med 50 procent på Eccos hidtil største marked – Rusland.
Fremgang på andre markeder
Rusland er dermed ikke længere skovirksomhedens største marked. Derimod fremhæver de Kina, Japan og USA i deres årsrapport. Disse tre markeder har været en medvirkende årsag til, at Ecco er kommet så godt ud af det finansielle år, fortæller Steen Borgholm.
”Vi agerede i tide i løbet af 2014 og accelererede salg samt investeringer i andre markeder. USA, Japan og Kina har sammen med en række andre markeder været medvirkende til den forsatte vækst i salget,” siger han til Fashion Forum.
LÆS OGSÅ: ”Modevirksomheder trodser krisen”
Hos Ecco forventer man, at købekraften i Rusland igen vil stige, hvorfor det er vigtigt at fastholde en stærk position i landet.
”Rusland er vigtig for Ecco i dag, og det vil Rusland også være i morgen. Den russiske forbrugerøkonomi vil sandsynligvis indenfor de næste 10 år være den største i Europa. Ecco er som det absolut stærkeste skobrand unikt positioneret til at drage fordel heraf,” siger Steen Borgholm til Fashion Forum.
Ecco har i dag 1100 egne butikker og sælges derudover i 14000 andre butikker i 90 lande.