Central canadisk indkøbsansvarlig roser dansk mode

Mary Turner, som er Head of Business Development i stormagasinerne Hudson’s Bay og Lord & Taylor, har været i Danmark og mener, at moden her har et stort potentiale i Nordamerika generelt.
06.03.2015 ∙ af Redaktionen
Foto: Den hippe canadiske by Toronto, der kan være en del af et vigtigt amerikansk marked for danske mærker (Wikipedia).

En del af det danske eksportfremstød Toronto i Canada i september sidste år, foregik i samarbejde med stormagasinet Hudson’s Bay. Stormagasinet havde pop up-butikker med udvalgte danske brands i løbet af en tre ugers periode. Det var så stor en succes, at Mary Turner nu er kommet til Danmark for at se nærmere på dansk mode, og hun kan lide, hvad hun ser, skriver DM&T.

”Dansk mode har helt sikkert et stort potentiale i Nordamerika generelt. Før jeg kom til København, havde jeg et godt indtryk af det overordnede kvalitetsniveau, men troede måske også, at moden var mere klassisk. I løbet af mit besøg har jeg dog fundet ud af, at der er en ekstremt stor og interessant spændvidde i dansk mode, og at de forskellige brands har masser af personlighed. Samtidig er kvalitets- og stylingniveauet højt og meget interessant,” siger hun til DM&T.

LÆS OGSÅ: “Whiite i Canada: Forarbejdet er afgørende”

Det passer godt ind i de overordnede kriterier, hun har for sin udvælgelse af nye brands. Kvaliteten skal være i orden, der skal være værdi for pengene, produkterne skal tale til kunderne og nye brands skal adskille sig markant fra de nordamerikanske alternativer.

Men danske brands skal være opmærksomme på nogle vigtige elementer, hvis de vil have succes i Nordamerika.

LÆS OGSÅ: “Ny eksportaftale mellem EU og Canada på vej”

”Der er en anden kompleksitet i forhold til logistik, fragt og mærkning. De ting skal bare være i orden, hvis man skal handle med os. Vi skal have varerne samlet, til tiden og i en stand, som gør, at vi kan sende dem direkte på gulvet i butikkerne. Og så er Canada lidt særlig, fordi al mærkning skal være på både engelsk og fransk,” siger Mary Turner. Hun har også et godt råd til danske brands, som gerne vil have succes i Nordamerika.

”Sørg for at have dobbelt størrelsesangivelse. Med undtagelse af de særligt modeinteresserede forstår nordamerikanerne sig ikke på europæiske størrelser,” siger Mary Turner til DM&T.

Hudson’s Bay Company står bag stormagasinerne Hudson’s Bay, Saks Fifth Avenue, Lord & Taylor og Saks Fifth Avenue OFF 5TH. Hudson’s Bay har 90 stormagasiner i Canada, imens Lord & Taylor har 50 stormagasiner i USA.

Kilde: dmogt.dk