Ny investering værdisætter modewebshop til milliarder

Den digitale modeplatform- og webshop Farfetch.com har i dag fået 86 millioner dollars (576 millioner kroner) i en investeringsrunde, hvilket værdisætter virksomheden til 1 billion dollars (6,7 milliarder kroner).
05.03.2015 ∙ af CAK
Foto: Den internationale modeplatform Farfetch er blevet vurderet til 1 billion dollars (6,7 milliarder kroner) (foto: Farfetch.com screenshot).

Farfetch.com har i dag opnået det, som mange virksomheder drømmer om. Efter en investeringsrunde, der i dag endte på 86 millioner dollars (576 millioner kroner) nåede virksomheden en totalkapital på 195 millioner dollars (1,3 milliarder kroner). Det betyder, at Farfetch nu er vurderet til 1 billion dollars (6,7 milliarder kroner), hvilket i amerikanske forretningstermer gør virksomheden til en såkaldt ’Business unicorn’. Det skriver Business of Fashion.

I en pressemeddelelse oplyser Farfetch, at de vil bruge den massive pengesum til at fremme virksomhedens internationale ekspansionsstrategi, der blandt andet inkluderer nationale hjemmesider i Tyskland og Spanien, nye internationale kontorer og fysiske butikker i Japan og Australien.

Farfetch blev grundlagt i 2008 af den portugisiske entreprenør José Neves, der også er administrerende direktør i virksomheden i dag. Konceptet bag Farfetch er at samle mindre selvstændige butikker fra hele verden i ét netværk, så butikkerne derigennem kan konkurrere med de større butikker og hjemmesider.

Kilde: Business of Fashion