Duften af nyt tryksværte og blanke, gnitrende sider er ikke nok til at få de amerikanske forbrugere til at købe magasiner. Bladsalget er faldet med 11 procent i 2014, viser nye tal fra MagNet. Det skriver Womens’ Wear Daily.

Hearst Magazines, der blandt andet udgiver Elle og Cosmopolitan samt Condé Nast, der ejer Vogue og Glamour med flere, er blandt de hårdest ramte. Hearst-salget dalede 18,8 procent, mens Condé Nast faldt med 14,8 procent.

Lukning årsag til salgstal

MagNet melder om flere årsager til 2014-resultaterne. Først og fremmest lukkede Source Interlink Distribution, der var landets andetstørste magasinengrosfirma, og det påvirkede branchen voldsomt. MagNet spekulerer i, at magasinsalget ville været øget med syv procent i stedet for faldet med 11, hvis ikke virksomheden var lukket.

På grund af Source Interlink Distribution-lukningen publicerede store amerikanske magasinudgivere 16,7 procent færre magasiner sidste år. Også det påvirkede salgstallene negativt.

Til trods for et turbulent år i industrien ser det dog ud til, at den negative udvikling langsomt er begyndt at stoppe, fortæller MagNet.

Kilde: Womens’ Wear Daily