Solidt regnskab fra JBS

Det hæderkronede undertøjsmærke har tidligere bevist, det har en heldig hånd, hvad angår udvælgelse af kampagnemodeller. Der ud over, er der godt styr på både top og bundlinje i virksomheden.
20.02.2015 ∙ af Angela Brink
Foto: Fodboldikonet Ronaldo har tidligere ageret blikfang for det solide jyske herreundertøjsmærke (JBS Textiles A/S).

JBS Textile Group A/S kom ud af regnskabsåret 2013/2014 – der løber fra 1. oktober 2013 til 30. september 2014 – med en bruttofortjeneste, der steg fra 70,7 millioner kroner til 71,5 millioner kroner. Det skriver Dansk Mode & Textil.

Samtidig fald resultatet af den ordinære primære drift dog fra 13,4 millioner kroner til 9,6 millioner kroner. Årsresultatet landede dermed på 6,7 millioner kroner efter skat imod 10,3 millioner i regnskabsåret 2012/2013, mens resultatet af ordinær primær drift faldt fra 13,4 til 9,6 millioner kroner.

JBS havde ved regnskabsårets udgang 101.792 millioner kroner i egenkapital, og der var gennem året gennemsnitligt ansat 253 fuldtidsmedarbejdere. I lighed med tidligere er koncernens hovedaktivitet produktion, indkøb og afsætning af tekstilvarer, primært undertøj.

Regnskabsåret særomkostninger –  og Ronaldo

Af ledelsesberetningen fremgår det, at der i regnskabsåret er afholdt omkostninger til udvidelse af organisationen og til udvikling af selskabets markedsposition, blandt andet i forbindelse med varemærket CR7, som fodboldikonet Christiano Ronaldo har været med til at reklamere for.

I årets løb er der fejret 75 års jubilæum, det 100% ejede datterselskab Intimo.dk A/S er fusioneret med selskabet, mens ejendomme med beliggenhed i Herning er spaltet ud i et særskilt selskab.

Ledelsen anser koncernens resultat som tilfredsstillende under hensyntagen til ovennævnte.
Den forløbne del af indeværende regnskabsår viser fremgang i forhold til regnskabsåret 2013/14, og ledelsen forventer, at koncernen kan udvikle sin position på markederne. Årets resultat for 2014/15 forventes at ligge på et højere niveau end i 2013/14, fremgår det af regnskabsaflæggelsen.

JBS Textile Group er Danmarks største undertøjsproducent. Det er et familieejet og familiedrevet firma, som opererer efter fire kerneværdier: Komfort, kvalitet, innovation og individualitet.

Firmaet er i dag internationalt. Dets produkter sælges i adskillige lande med Nordeuropa so det primære marked.

JBS begyndte som et herreundertøjsmærke, og undertøjet er da også stadig virksomhedens kerneforretning. Firmaet blev stiftet i 1939 på den jyske hede.