Tendens: Designere ser ready-to-wear som en kreativ hæmsko

Hollandske Victor & Rolf er de seneste i rækken af modehuse, der lukker deres ready-to-wear linje for at genvinde kreativ frihed. De følger dermed i fodsporet på David Andersen og Jean Paul Gaultier.
05.02.2015 ∙ af CAK
Foto: Der kommer ikke længere til at hænge ready-to-wear på Viktor & Rolfs tøjbøjler – og de er langt fra det eneste modehus, der over det sidste halve år har valgt at sige farvel til stangtøjet (foto: Scanpix).

Der var en gang, hvor haute couture-modehusene kastede sig over de lidt mere pristilgængelige og kommercielle ready-to-wear linjer for at brede virksomhedens paraply ud og nå nye kundesegmenter. Nu tyder det dog på, at tendensen er begyndt at vende, for over det sidste halve år har flere modehuse lukket deres ready-to-wear linjer ned. Den seneste er den hollandske designduo Viktor & Rolf, der i dag har annonceret, at AW15 i Paris danner ramme for deres sidste ready-to-wear kollektion.

Produktionsprocessen bliver en spændetrøje  

Til Womens Wear Daily forklarer modehusets ene designer Viktor Horsting, at beslutningen bunder i en følelse af kreativ begrænsning.

”Vi føler et stærkt behov for igen at fokusere på vores kunstneriske rødder. Vi har altid brugt mode til at kommunikere og det er vores primære måde at udfolde vores kunstneriske udtryk,” siger Viktor Horsting til Womens Wear Daily og uddyber, at produktionen af ready-to-wear kollektioner begyndte at føltes kreativt begrænsende, og ved at give slip på det, har de fået mere tid og frihed.

LÆS OGSÅ: David Andersen bliver kreativ direktør for Rosendahl

At Viktor & Rolf følte sig kreativt hæmmet af at skulle designe og producere ready-to-wear kollektioner, var samme begrundelse som både David Andersen og Jean Paul Gaultier gav, da de i efteråret også sagde farvel til stangtøjet.

”Jeg stopper med at lave ready-to-wear, men jeg vil forsat lave couture, hvor den kreative frihed er langt større,” sagde David Andersen i et interview til FashionForum.

LÆS OGSÅ: Jean Paul Gaultier dropper prêt-à-porter

I samme stil sagde Jean Paul Gaultier til Womens Wear Daily, at det især er modebranchens tempo og efterspørgsel på flere og flere kollektioner, der satte en kæp i hjulet på hans kreative udfoldelse.

”Det hektiske tempo i modebranchen begrænser ens frihed og kreative proces. Jeg har fundet stor glæde i at arbejde med haute couture. Ved at arbejde med haute couture får jeg lov til at arbejde kreativt og samtidig eksperimenterende,” sagde Jean Paul Gaultier til Womens Wear Daily og understreger, at modenbranchens tempo til tider er så ekstremt, at man ikke engang har tid til at tænke.

Udover haute couture vil Viktor & Rolf – ligesom Gaultier – forsat fokusere på deres parfumer.