Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
MODEUGE

Nyt smykkebrand: Vi har brugt tre år på at finde bæredygtige leverandører

Kinraden er et af de få danske smykkebrands, som har en bæredygtig profil, men for kreativ direktør Sarah Müllertz er det vigtigt, at designet har et alt andet end bæredygtigt islæt.
Kinraden er et af de få danske smykkebrands, som har en bæredygtig profil, men for kreativ direktør Sarah Müllertz er det vigtigt, at designet har et alt andet end bæredygtigt islæt.

Smykkevirksomheden Kinraden er lidt af en sjældenhed i smykkebranchen. Ikke på grund af det enkle, stilrene design, men fordi brandet, som et af de få, er bygget på et fundament af bæredygtighed. Det vigtigste er imidlertid, at det bæredygtige element ikke overskygger designet og produktets kvalitet udadtil, fortæller kreativ direktør Sarah Müllertz.

For på samme måde som bæredygtigt modetøj tidligere har haft et ry for at bestå af uformelige hør-silhuetter, så kæmper smykkebranchen ifølge Kinradens kreative direktør med det samme ry.

”Folk har spurgt om det er træsmykker fra vikingetiden, som vi ville lave,” siger Sarah Müllertz med et smil, og uddyber:

”For os har det været essentielt, at Kinraden er toplækker fashion, samtidig med, at det har en bæredygtig profil. Det har været vigtigt for os, at man først lægger mærke til designet, og så bagefter finder ud af, at det er bæredygtigt,” understreger Sarah Müllertz til FashionForum på smykkemessen The Jewellery Room fredag under modeugen.

LÆS OGSÅ: ”Kronprinsessen besøger modeuge-showroom”

Her er hun og Kinraden i selskab med nogle af Danmarks mest berømte smykkebrands som fx: Dyrberg/Kern, Georg Jensen, Pandora, Ole Lynggaard Copenhagen, Sif Jakobs, Maria Black og Shamballa Jewels.

I modsætning til kollegaerne, så har Kinraden fortsat sin 1-års fødselsdag til gode, og det til trods for, at Sarah Müllertz og hendes forretningspartner Peter Rantzau har arbejdet med det rigtige setup for brandet igennem flere år.

Genbrugsguld og træ fra Tanzania

”Det har taget os tre år at finde leverandører, som vi var tilfredse med, og det har kostet blod, sved, tårer og arbejde om natten i to år for at få det her stablet på benene,” fortæller Sarah Müllertz.

Nu er den første kollektion imidlertid klar, og den er prismæssigt at finde i kategorien affordable luxury med priser på eksempelvis ringe, der går fra 600 kroner til over 15.000 kroner.

Smykkerne er lavet af tysk genbrugsguld, bæredygtigt sølv og en særligt hård træsort fra Tanzania, som normalt bruges til at lave klassiske musikinstrumenter. Her har Kinraden købt restproduktionen af træet, som er beskyttet af WWF og certificeret. Det hele bliver produceret i Danmark og Tyskland.

”Konceptet var fra starten, at vi ville ikke gå på kompromis nogen steder. Der er ikke noget, som er 100 procent bæredygtigt, men bæredygtighed handler om valg, og vi har truffet alle de valg, vi kunne i en bæredygtig retning,” siger Sarah Müllertz.

”Vi er fuldstændig overvældede”

Forud for Copenhagen Fashion Week har Kinraden været på Premium-messen i Tyskland, og modtagelsen af debut-kollektionen er gået over al forventning, fortæller den kreative direktør.

”Vi er fuldstændig overvældede, en lille smule overrumplede og meget taknemmelige. Det tyske marked er meget vigtigt for os, fordi de er meget store inden for bæredygtighed og går meget op i det,” siger Sara Müllertz inden hun skynder sig tilbage til standen for at tage sig af de mange besøgende.

Kinraden har pt. koblet agenter på i Tyskland og i Norge.