Dollaren stiger, mens euroen falder. Det kan vise sig at blive et problem for modebranchen – især hvis den danske krone følger med i faldet. Fortsætter tendensen, betyder det nemlig, at tøjproduktionen bliver dyrere for de danske firmaer, der producerer i for eksempel Asien. Og så stiger indkøbspriserne.

”På kort sigt betyder de vekslende valutakurser faktisk ikke så meget, men på længere sigt giver det udfordringer. Den stigende dollarkurs resulterer i, at det bliver dyrere at producere tøj. Derfor kan tøjfirmaerne blive nødt til at hæve prisen på tøjet”, forklarer eksportchef i Dansk Mode og Textil, Michael Hillmose til FashionForum.

Direktør i Claire Group, Anders Hust, forventer, at tøjpriserne fremadrettet vil stige.

”Siden vi kalkulerede med dollaren i 2014, er den steget med rigtig mange procent. Derfor kan det ikke undgås, at vi justerer priserne opad. Vi bliver alle sammen nødt til at tilpasse priserne i forhold til markedet”, lyder det fra direktør Anders Hust.

Forbrugeren må ikke rammes

Hos Bestseller bliver de også påvirket af valutaændringer. Men det er vigtigt for firmaet, at forbrugeren ikke mærker noget:

”Som alle andre virksomheder, der handler globalt, er vi selvfølgelig påvirket af skiftende valutakurser. Det går jo op og ned, men vi arbejder altid på, at kursændringer får minimal betydning for forbrugerne i sidste ende,” lyder det fra kommunikationsansvarlig i Bestseller, Jesper Stubkier.

Brug euro – ikke dollars

Hvis firmaerne på langt sigt vil sikre sig mod de skiftende kurser, kan de overveje at flytte produktionen væk fra dollar-landene, fortæller Michael Hillmose. Det bliver dog ikke aktuelt for Claire Group. Anders Hust foreslår i stedet at arbejde med euro i stedet for dollars:

”Vi har et fantastisk netværk i Asien, og det kaster man ikke bare bort. Derimod kunne man forestille sig, at man anvendte andre valutaer end dollars. Man kunne overveje, at lade leverandørerne afregne i euro. Det er vi begyndt på i Indien og Kina.”

Denne sæsons forårs – og sommerkollektioner er allerede i handlen, så hvis indkøbspriserne stiger, vil det først kunne mærkes til efteråret