Brand-reaktioner på opdelt CIFF Kids-messe

Børnetøjsmærkerne på CIFF Kids kan godt mærke ændringerne i datoer og beliggenhed. Generelt oplever de mærker, FashionForum har talt med, langt fra den samme kundetilstrømning.
26.01.2015 ∙ af CAK
Foto: CIFF Kids nye datoplacering og beliggenhed har betydet færre antal indkøbere for en række af messens udstillere, mener udstillerne selv (foto: Charlotte Kjær).

Da CIFF i sensommeren meldte ud, at de ville flytte beliggenhed og dato for CIFF Kids, var bevæggrunden at skabe et mere helstøbt univers for børnetøjsmærkerne og samtidig placere sig bedre i forhold til de internationale messer. Ændringerne skulle altså optimere messen og skabe vækst for udstillerne. Det er dog ikke et resultet alle mærkerne på CIFF Kids AW15 kan mærke.

Ros til CIFF Kids’ service og udtryk

Hos Ticket to Heaven roser man CIFF Kids-messens visuelle udtryk og service, men fastslår samtidig, at det er langt færre indkøbere, der lægger vejen forbi.

”Forum er blevet en meget flot børnetøjsmesse, og forløbet med at sætte messestand op har også været forrygende. Med det sagt er antallet af indkøbere dog klart faldet, og der er ingen tvivl om, at årsagen skal findes i den nye messestruktur. Da vi var slået sammen med voksenmessen i Bella Center, havde vi et helt andet flow af både nationale og internationale kunder, fordi man samlede modeugen under ét tag i stedet for at fragmentere den,” siger ejer af Ticket to Heaven Hans Peter Høeg Larsen til FashionForum.

Svære salg og nødvendigt at evaluere

Konsulent for børnetøjsmærket Rebus, Lars Rosenlund, er enig med Hans Peter Høeg Larsen og understreger, at det i år bliver svært at nå deres salgstal. Han påpeger derudover, hvordan den opdelte CIFF-messe også kan skade salg for virksomheder, der har brands til flere forskellige alderskategorier.

”De virksomheder, der eksempelvis både har børne,- ungdoms, – og voksentøjsbrands, er kommet i klemme med opdelingen af børnetøjsmesse og voksenmesse. Nu skal indkøberne nemlig to steder hen på to forskellige tidspunkter for at se virksomhedens brandsortiment, og det gør salgsprocessen mere besværlig,” siger Lars Rosenlund til FashionForum. Han fortæller, at Rebus efter CIFF Kids-messen vil evaluere forløbet for at beslutte sig for, om man vil melde sig til CIFF Kids igen næste sæson.

Også hos børnetøjsmærket Kabooki agter man at vurdere resultaterne af dette års CIFF Kids-messe, specielt da der var megen usikkerhed, om Kabooki overhovedet skulle deltage i messen.

”Vi var meget i tvivl, om vi skulle være med i år på grund af al den forvirring, der har været i det danske messelandskab. Da vi også har kunne mærke messeændringernes påvirkning i henhold til antallet af indkøbere, skal vi derfor helt sikkert evaluere forløbet,” siger Kabookis salgsansvarlige for Danmark Claus Olsen.

CIFF Kids løber fra d. 25. januar til den 27. januar i Forum.