Islandsk brand varmer op i København

Det islandske brand 66 North har for nylig åbnet butik i København med deres outdoor/indoor tøj på bøjlerne. Danskerne har hermed fået et islandsk alternativ til at holde sig varme i det danske vintervejr.
20.01.2015 ∙ af TKC
Foto: 66 North designer tøj til mænd, kvinder og børn til al slags indendørs- og udendørs vejr (66 North)

I november måned slog 66 North dørene op for deres flagship butik på Sværtegade i København. Planen er ligeledes snart at åbne en afdeling i Illum kids og på Frederiksberg Centerets ny etage. Mærket satser hermed stort på det danske marked, og er allerede synlige i gadebilledet i form af annoncer på blandt andet metrobyggeriet på Kongens Nytorv i København.

LÆS OGSÅ: ”Canada Goose vil genstarte i Norden”

66 North fortæller til Fashionforum, at deres brand er et nyt alternativ til det danske outdoor marked med deres materialekvaliteter, gennemtestet produkt og dagligdags-look. Deres satsning på Danmark skyldes en alerede stor interesse fra danske købere, som udgør en stor del af Islands turister.

”Danskerne har vist stor interesse i vores mærke både som handlende under deres besøg på Island og via vores hjemmeside. Vores kvalitet er blevet taget godt imod, og derfor vælger vi nu at udvide med en flagship store og to butiksafdelinger i København,” forklarer Helgi Runar, der er administrerende direktør hos 66 North.

Fokus på stilen i stedet for outdoor-delen

Brandet har udviklet sig over 90 år i Island, hvor de startede med at skabe beskyttelsesbeklædning til islandske søfolk. I dag fremstår 66 North som brand, der ligger et sted imellem fashion og outdoor kategorien.

”Vi definerer ikke vores brand som et outdoor brand. Det ligger i feltet mellem fashion og outdoor, da det er designet til både at bruges indendørs for eksempel på en café og udendørs i et krævende islandsk vejr,” siger Helgi Runar.

Derfor har brandet helt bevidst valgt at indrette deres flagship store på Sværtegade anderledes end andre outdoor-mærker. Der er her ikke fokus på outdoor delen, men som i andre modebutikker, fokuseres der på stylingen og det visuelle aspekt.

Kvalitetsbevidst brugbarhed

66 North arbejder sammen med kvalitetsbevidste leverandører, trænede bjergbestigere og professionelle udendørs- og redningsarbejdere, som er med til at sikre tøjets kvalitet og brugbarhed. Brandet er kendt for at levere et produkt, som kan klare alt slags vejr.

”Mennesker i Island arbejder under krævende omstændigheder i form af ekstreme vejrskift. Vi er nødt til at lave tøj, der kan bruges til daglig brug og til krævende vejromstændighederne,” lyder det fra Helgi Runar.

Butikken på Sværtegade rummer 130 kvadratmeter med tøj til både mænd, kvinder og børn. Det har Vitcil som salgsagent og vil være at finde på Revolver under modeugen.