Dragtposer, bøjler, giner, gaveæsker, computere, kontorartikler, dankortautomater. Listen over produkter, enhver modevirksomhed løbende har brug for er lang. Men trods ensartede indkøbsvaner, vælger langt de fleste alligevel at foretage deres indkøb hver for sig.

Selvom fordelene ved fælles indkøb og stordrift hurtigt er til at få øje på, er fællesindkøb – og de deraf opnåede prisfordele – vanskeligt at realisere. For ud over den åbenlyse differentiering og branding af produkter, hvem skal så koordinere og tage initiativ? Hvem træffer den endelige beslutning og forhandler med leverandøren og hvem koordinerer distribution af vare til mange adresser?

Lettere, billigere og mere effektivt

Svaret er, at det gør Danish Fashion Institute nu. I hvert fald har organisationen taget initiativ til at undersøge om modebranchen kan drage fordel af at gå sammen på udvalgte områder, købe ind i fællesskab, skabe volumen, attraktivitet og øge den samlede leverandørindflydelse.

”Vi er inspireret af konglomerattanken – vi arbejder for at gøre det lettere, billigere og mere effektivt at drive forretning i modebranchen, og vi undersøger muligheden for at etablere en fælles platform til branchen, som kan facilitere bedre, billigere og mere effektiv indkøb af produkter og ydelser end den enkelte virksomhed typisk opnår på egen hånd,” siger udviklingsdirektør i Danish Fashion Institute, Henrik Ralf Nielsen.

Teknologien åbner nye muligheder for individuelt fælles indkøb

Ud over de praktiske problemer med, hvem der i givet fald skal påtage sig det tidskrævende ansvar med at forhandle og koordinere fællesindkøb, har der i branchen været en skepsis overfor, om man kunne bevare sine individuelle brandprofil, hvis man arbejdede tæt sammen med andre. Men fælles individuelt indkøb er faktisk ingen selvmodsigelse.

Teknologien gør det i dag muligt at købe ind i fællesskab, opnå stor volumen og lave priser, men aflægge sine ordre individuelt og tilpasse merchandise, emballage, inventar med mere til  sit eget brand, og koordinere logistikken elektronisk fra leverandørens side.

DAFI har pilotprojekt på vej

Danish Fashion Institute (DAFI) er i dialog med den første leverandør i Skandinavien af crowd procurementløsninger, som muliggør fælles individuelt indkøb med fokus på tilgængelighed, individuelt tilpassede ordre til de attraktive og lave storkundepriser.

”Hos DAFI tror vi bestemt at vores branchen også kan få gavn af en fælles indkøbsplatform – alle har jo behov for at købe dankortterminaler, computere, emballage, basismetervarer osv. Vi lancerer en testplatform i løbet af den kommende tid og ser meget frem til, hvordan branchen vil modtage den. Men vi kunne godt bruge lidt mere input fra branchens garvede indkøbere til, hvilke produkter og ydelser, de er interesseret i at få bedre priser på” siger Henrik Ralf Nielsen.

Flere store danske virksomheder er allerede i gang. B&O anvender fx en crowd procurement løsning til at koordinere indkøb på tværs af deres butikker verden over og en samling af selvstændige fitness centre i Danmark og Sverige anvender samme løsning til at købe ind til markant lavere priser, end de enkelte centre kan opnå på egen hånd.

For at tilpasse den kommende indkøbsplatform, beder Danish Fashion Institute dig svare på nogle få spørgsmål, som du finder ved at klikke HER.