Udsalgssucces giver nedbrud hos web-butikker

Webgiganten Asos' site var nede i flere timer ved udsalgets start den 28. december. Også danske Miinto blev ramt af et mindre nedbrud mellem jul og nytår på grund af mange besøgende.
06.01.2015 ∙ af Hans Gottlieb
Foto: Den 28. december blev Asos-kunderne i adskillige timer mødt af en fejlmelding, hvis de ville gå til betaling af deres udsalgsvarer (foto: Scanpix).

Midt i udsalget den 28. december blev onlinekæmpen Asos ramt af det, der bare ikke må ske for en webshop. På en af de travleste handelsdage efter jul gik sitet delvist ned i flere timer, så kunderne blev mødt af en fejlmelding, når de ville gennemføre deres køb. Det skriver The Telegraph.

Det samme skete for webshoppen Net-A-Porter i forbindelse med Black Friday-udsalget tilbage i november.

LÆS OGSÅ: ”Net-A-Porters side lagt ned af Black Friday-pres”

Og de tekniske problemer er heller ikke gået udenom Danmark. Mellem jul og nytår oplevede Miinto ligeledes et kortvarigt nedbrud, så spørgsmålet er, hvordan man sikrer sig mod, at ens site går ned?

”Det korte svar er, at det kan man ikke,” siger Konrad Kierklo, der er COO og medstifter af den danske portal Miinto, og uddyber:

”Man kan gå ned på grund af så mange forskellige ting. Vi gik ned den 27. december i 10-15 minutter, fordi vi havde for mange besøgende samtidig, hvilket overbelastede vores servere. Men der er så mange scenarier, og det vigtige er at stille spørgsmålet: Hvorfor gik vi ned?, og derigennem finde den bagvedliggende årsag til problemet, så det kan blive rettet,” siger Konrad Kierklo til FashionForum.

LÆS OGSÅ: ”Dansk modeportal satser på sportstøj”

Han fortæller, at Miinto ikke har en decideret risikoberegning af, hvad hvert minut ude af drift koster, men at virksomheden har sat en række procedurer i gang for at sikre både Miinto og deres samarbejdspartnere, hvis et nedbrud rammer.

”Den 27. kostede noget, men vi ved ikke hvor meget. Vi var nødt til at smide 3-4.000 besøgende af sitet, og det var ikke dem alle, der kom tilbage,” siger Konrad Kierklo.

Kunderne er blevet mere trygge på nettet

Han mener dog, at selv om onlinekunderne på en række områder i dag er mere krævende end de var for fem år siden, så er de i samme periode blevet mere trygge ved at handle på nettet og mere rolige, når de oplever en driftsforstyrrelse på en hjemmeside.

LÆS OGSÅ: ”Miinto runder en omsætning på 250 mio. kr.”

”For fem år siden skulle sites kæmpe meget med trust issues, hvor kunderne skulle overbevises om, at det var sikkert for dem at udlevere deres betalingsoplysninger. I dag er kunderne trygge ved onlinehandel, men hvis de havde fået en fejlmelding for fem år siden, ville de måske være blevet mere bange for at vende tilbage,” siger Konrad Kierklo.