De har kunnet kalde sig Gazelle-virksomhed de seneste fire år i streg, åbnet butikker i både ind- og udland og i det hele taget udvidet forretningen på kryds og tværs.

Det danske modebrand Ganni har fart på, og det seneste år har virksomheden så også sat ekstra fokus på CSR-området.

Sammen med fem andre danske modevirksomheder har de deltaget i et CSR-projekt arrangeret af Deloitte. Projektet er støttet af Erhvervsstyrelsen og tæller desuden modevirksomhederne Pompdelux, Laurie, Barbara Í Gongini, Danefæ og Mads Nørgaard-Copenhagen.

LÆS OGSÅ: ”Seks danske modebrands med i nyt CSR-projekt”

”Vi er gået med i projektet, fordi Ganni som virksomhed er vokset. Vi gør mange ting i forvejen, men nu bliver det formaliseret. Nu har vi størrelsen internt til at fokusere på det. Man skal have en organisation, der kan bære at inkorporere det her,” siger Ole Sahlholt, der er medejer af Ganni og direktør for Supply Chain i virksomheden til FashionForum.

CSR-projektet, som løber frem til januar 2015, har haft som mål at få CSR integreret i de små- og mellemstore virksomheders forretningsstrategi. Konkret er forløbet mundet ud i, at hver virksomhed har fået udarbejdet en CSR-politik, identificeret strategiske fokusområder og lavet en praktisk implementeringsplan.

LÆS OGSÅ: ”Mads Nørgaard: CSR skal gøres enkelt”

”Vores primære fokus ligger i den del af værdikæden, der vejer tungest for os, og det er belastningen, som vores virksomhed har på miljøet: Energiforbrug, CO2-udledning og kemikalieforbrug,” siger Ole Sahlholt.

Han tilføjer, at udover forbruget i værdikæden, så har Ganni desuden et skarpt fokus på selve produktet, hvilket betyder, at de gradvist øger andelen af bæredygtige materialer i kollektionerne. Endelig er kommunikation og vejledning til kunderne om for eksempel pleje af tøjet en vigtig brik i virksomhedens CSR-strategi, siger Ole Sahlholt.

Leverandørerne skal være med på CSR-rejsen

Han fortæller, at Ganni ligeledes gør meget ud af samarbejdet med både de direkte leverandører og underleverandørerne i andet led af værdikæden.

”Vi kigger meget på leverandørernes CSR-niveau, om de har en sund forretningsmoral. Vi vil gerne have langvarige samarbejder, og sikre os, at de er med på den her rejse. Det kræver også investeringer fra dem, men forhåbentlig bliver det en win-win-situation, hvor de både kan tiltrække andre kunder, og også kan stille krav til og give input til os,” siger Ole Sahlholt.

LÆS OGSÅ: ”Her er modebranchens Gazeller 2014”

Hos Ganni har de endnu ikke taget endeligt stilling til hvilke organisationer og samarbejder, de vil tilslutte sig fremadrettet, men Ole Sahlholt forklarer, at det bliver en del af implementeringsfasen, som træder i kraft i begyndelsen af 2015.

”Man bliver nødt til at være ydmyg omkring arbejdet med CSR. Vi er afklarede om, at det tager den tid, det tager – det vigtige er at komme i gang,” lyder det fra Ole Sahlholt.

LÆS OGSÅ: ”Ganni ansætter kommerciel direktør: Vi vil sikre ekspansionen”

Han fortæller, at det hverken er krav fra kunderne eller en forventning om en hurtig gevinst, der er drivkraften bag Gannis CSR-tiltag. Det skal snarere ses som en investering i fremtiden.

”Der står ikke en kundegruppe og presser på, og det er heller ikke noget, vi direkte tjener penge på nu, men det handler om, hvordan vi mener, at vi bedst agerer på sigt. Vi ser det som en af grundpillerne i vores branche i det segment, vi henvender os til, og det er vores vurdering, at det skal man bare kunne,” siger Ole Sahlholt.

Ganni er grundlagt i 2000 og ejer og driver 15 butikker i Danmark, Norge, Tyskland og England. Mærket er desuden repræsenteret i over 400 butikker fordelt på 20 lande. Virksomheden designer fire kollektioner årligt, en never-out-of-stock kollektion, sko, accessories og en lingerielinje. Ganni blev kåret til årets brand ved Elle Style Awards 2014.