Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Økonomi

Bestseller løfter bundlinjen med 21 procent

Årsregnskabet for Bestseller viser en nettoomsætning på 20,1 milliarder og et resultat før skat på 1,7 milliarder, hvilket får virksomheden til at tale om ”positive tendenser”.
Årsregnskabet for Bestseller viser en nettoomsætning på 20,1 milliarder og et resultat før skat på 1,7 milliarder, hvilket får virksomheden til at tale om ”positive tendenser”.

Milliardbeløbet dækker over de konsoliderede tal for Bestseller A/S og Vila A/S. Og til trods for, at Bestseller ligesom andre tøjproducenter opererer i et udfordrende marked, er det lykkes det jyske tøjfirma at løfte bundlinjen med 21 procent i forhold til sidste regnskabsår. Det fremgår af en meddelelse fra selskabet.

”En bundlinje løftet med 21 procent i forhold til sidste regnskabsår vidner om positive tendenser i vores virksomhed. Det er vores kerneforretning, der i det forgangne år har været den opløftende faktor. Gennem skærpet fokus på vores drift og grundet et endnu tættere samarbejde med vores kunder og samarbejdspartnere har vi formået at skabe vækst og bedre resultater i et udfordrende marked,” siger Bestsellers administrerende direktør Anders Holch Povlsen i en pressemeddelelse.

Vil styrke detailleddet

Bestseller ser stadig et behov for tiltag på flere fronter for at styrke retail-forretningen.

”Vi skal løbende udvikle og styrke vores kompetencer for at være blandt de bedste i et krævende marked. Det betyder, at vi skal rette et endnu skarpere fokus på vores produktudvikling, vores købmandskab og vores evne til at leve op til kundernes stigende forventninger til, at vi konstant tilbyder de nyeste trends,” fortsætter Anders Holch Povlsen.

Øger fokus på online-ativiteterne

Virksomheden fremhæver fokus på samspillet mellem online- og offline-aktiviteter som mere afgørende end nogenside og konstaterer, at den elektroniske handel i stadig stigende grad bidrager til den positive udvikling i Bestseller:

”Vi vil lægge en endnu større indsats i at sikre, at vi er blandt vinderne på e-commerce. Vores mål er, at de digitale muligheder bliver en større del af Bestsellers DNA, og at koblingen imellem de fysiske butikker og vores online-aktiviteter i endnu højere grad bliver en selvfølge,” uddyber Anders Holch Povlsen.

Skuffelse over regnskabsårets første måneder

Der er dog også en smule malurt i bægeret. Anders Holch Povlsen påpeger, at de første måneder af indeværende regnskabsår ikke har levet op til virksomhedens forventninger, selvom der har været mange positive tendenser.

”Vi arbejder på flere tiltag for at indhente noget af det tabte, og når vi kigger fremad, er der mange uudnyttede muligheder, så vi går vores 40-års jubilæumsår i møde med stor tiltro til fremtiden,” slutter Anders Holch Povlsen.

Nøgletal for årsregnskabet 2013/14:

Nettoomsætning 20,1 milliarder (fem pocents stigning fra sidste regnskabsår)
Resultat før skat 1,7 milliarder (21procents stigning fra sidste regnskabsår)
Egenkapital på 9,5 milliarder
Markeder: Det meste af Europa, Mellemøsten, Nordamerika samt Indien. Endvidere global e-commerce.

Antal ansatte: Over 15.000 (heraf 3.300 i Danmark)
Antal kædebutikker: Over 3.000 (heraf 300 i Danmark)

Du kan læse Bestsellers meddelelse om årsregnskabet 2013/14 ved at trykke HER.