Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

800.000 kroner i bøde til SmartGuy for spam

SmartGuy, der tidligere i år ændrede navn til Stylepit, har fået bøden for at sende elektroniske reklamer til personer uden deres samtykke.
SmartGuy, der tidligere i år ændrede navn til Stylepit, har fået bøden for at sende elektroniske reklamer til personer uden deres samtykke.

Forbrugerombudsmanden skriver i en pressemeddelelse, at bødens størrelse blandt andet afspejler, at der er tale om et meget stort antal uanmodede reklamer, nemlig 231.293 sms-beskeder og 42 e-mails fordelt over fem  kampagnebølger. Bødens størrelse, skyldes også, at SmartGuy fortsatte med at sende uanmodede reklamer, selvom Forbrugerombudsmanden allerede efter den første kampagnebølge gjorde virksomheden opmærksom på, at der var indkommet klager.

LÆS OGSÅ: ”Smartguy skifter navn”

SmartGuy har efter politianmeldelsen medvirket til sagens opklaring. Det har haft formildende betydning for sagen, at SmartGuy troede, at det havde tilladelse til at sende de 231.293 sms-beskeder med reklame, fordi personerne, der modtog sms’en, havde givet samtykke til at modtage reklamer pr. e-mail fra virksomheden – men altså ikke pr. sms.

”Virksomheder skal være opmærksomme på, at et samtykke fra en person til at modtage reklamemails ikke gør, at virksomheden derved lovligt kan sende reklame på sms til personen. Det vil kræve et særskilt samtykke,” siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.

LÆS OGSÅ Fashion Law: “Uskyldig markedsføring eller spam – hvor går grænsen”

Forbrugerombudsmanden politianmeldte i december 2013 SmartGuy for i fem forskellige kampagnebølger at have overtrådt markedsføringslovens forbud mod uanmodede reklamer.

”Kun én gang tidligere har en virksomhed vedtaget så stor en bøde i en sag om uanmodede reklamer. Det understreger sagens alvor. Den store bøde skyldes, at SmartGuy har sendt de ulovlige reklamer til et meget stort antal personer,” siger Forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Kampagnebølgerne løb i perioden fra den 9. april 2013 til den 19. december 2013. Den ene kampagnebølge blev sendt pr. sms, hvor ingen modtagere havde givet samtykke til at modtage reklame pr. sms. De fire øvrige kampagnebølger blev sendt pr. e-mail til en lang række modtagere – 42 af disse modtagere havde enten ikke givet samtykke til at modtage reklame pr. e-mail, eller også havde de tilbagekaldt et sådan samtykke, men på trods heraf modtog de ved en fejl reklamemails.

LÆS OGSÅ: ”Stylepit-stiftere tager magten tilbage”

Ifølge markedsføringslovens § 6 må virksomheder ikke sende elektronisk post, for eksempel e-mails og sms-beskeder, til personer uden deres forudgående samtykke.

Forbrugerombudsmanden blev gjort opmærksom på sagen via sin spampostkasse, hvortil man kan klage over uanmodede elektronisk markedsføring.

Du kan læse mere om spamreglerne på Forbrugerombudsmandens hjemmeside ved at trykke HER.