Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Spot på tøjhistorien: Herremode i 1700-tallet

Som noget nyt vil musemsinspektør Kirsten Toftgaard med jævne mellemrum udvælge og fortælle om en udvalgt beklædningsgenstand fra Designmuseum Danmarks gemmer. I en tid med megen fokus på herremode, har Kirsten fundet et stykke herretøj frem.
Som noget nyt vil musemsinspektør Kirsten Toftgaard med jævne mellemrum udvælge og fortælle om en udvalgt beklædningsgenstand fra Designmuseum Danmarks gemmer. I en tid med megen fokus på herremode, har Kirsten fundet et stykke herretøj frem.

Det siges, at for forstå nutiden må man kende til fortiden. Designmuseet Danmarks museumsinspektør for dragt, mode og tekstil Kirsten Toftegaard, tager os derfor med til 1700-tallet og viser, hvordan mænd brugte mode og med hvilket formål.

Tøjet signalerede samfundsstatus

”Tøj var i 1700-tallet ligeså vigtigt for mændene, som det var for kvinderne. Det var en måde, hvorpå man kunne signalere status og gøre andre opmærksomme på sin velstand,” siger Kirsten Toftegaard til FashionForum og viser hen til en bordeaux, silkebroderet herrejakke, der står i en af museets udstillingsmontrer.

”Det var specielt et statussymbol, fordi det primære beklædningstekstil, silke, var så bekostelig dengang. Derudover lå der et enormt arbejde bag hver beklædningsdel, som gjorde tøj til lidt af en omkostning – selv for dem, der havde mange penge,” siger Kirsten Toftegaard.

Kun velhavernes beklædning blev gemt

Hun understreger, at museets samling tager udgangspunkt i den rigere befolknings beklædning , fordi der ikke dengang blev tænkt i at gemme ’almindelige’ menneskers beklædningsdele.

”Tøj blev dengang gemt på baggrund af dets historiske værdi eller fordi det havde nogle enestående broderier. Vi har derfor hovedsageligt beklædningsdele, der stammer fra de højere samfundslag i den tidsperiode. Ikke desto mindre fortæller de stadig en historie om samtidens kultur og modens betydning,” siger Kirsten Toftegaard.

Spraglet forside men sparede på rygstykket

Op igennem 1700-tallet var specielt herrevesten en beklædningsdel, hvor datidens mænd kunne ’peppe’ deres tøj lidt op og vise individualitet.

”Vesten var ofte der, hvor mænd kunne slå sig løs. Vesten blev altid båret med en jakke ud over, og vestens udsmykning var derfor ikke overskyggende, men stadig et element, man bemærkede. Oftest var fronten af vesten i silke med forskellig farvede broderier. Ryggen derimod var af hør, for man tog jo ikke jakken af i offentligheden, og tekstilmaterialerne var som sagt bekostelige – og derfor sparede man på rygstykket,” fortæller Kirsten Toftegaard.

Foruden vesten blev det også gradvist en trend, at jakkerne skulle have en strammere pasform.

’Justaucorps’ – strammere pasform

”I den første del af 1700-tallet sad jakkerne ret løst, men som årene skred frem, blev jakkerne strammere og strammere. Man brugte det franske term ‘justaucorps’, som oversat betyder tæt på kroppen, og denne tendens lægger i høj grad op til 1800-tallet, hvor man med tyngdepunkt i England fokuserede meget på det meget skræddersyede og stramtsiddende,” siger Kirsten Toftegaard.

Den 5. december åbner Designmuseum Danmark op for udstillingen Mode og Tekstil, hvor ved selvsyn kan opleve 1700-tallets herremode samt beklædningsdele fra andre århundreder.