Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Økonomi

Dansk herremode i fin økonomisk form

Dansk Mode & Textils nye brancheanalyse viser, at de danske herrebrands er blevet markant bedre til at tjene penge på deres forretning i løbet af de seneste tre år.
Dansk Mode & Textils nye brancheanalyse viser, at de danske herrebrands er blevet markant bedre til at tjene penge på deres forretning i løbet af de seneste tre år.

Dansk herremode er blevet fremhævet adskillige gange de seneste år for at have en stærk designidentitet og stor gennemslagskraft på udenlandske markeder.

I Dansk Mode & Textils nye brancheanalyse skiller herremodens økonomiske udvikling sig også positivt ud fra resten af branchen med en stigning i indtjeningen for herrebrands på hele 186 procent over de seneste tre år. Det er den største stigning af alle de undersøgte kategorier: dame, herre, mix, børn og funktionsbeklædning.

LÆS OGSÅ: ”Japanske indkøbere: Dansk herremode står stærkt”

I analysen gør Dansk Mode & Textil dog opmærksom på, at antallet af virksomheder, der udelukkende beskæftiger sig med herretøj, er relativt beskedent, og at datagrundlaget derfor er begrænset.

”Herretøjet er til gengæld en fremadstormende kategori, og der er generelt kommet større fokus på dansk herretøj i ind- og udland,” skriver Dansk Mode & Textil i analysen.

LÆS OGSÅ: ”Amerikanske roser til dansk herremode”

”Driftsresultatet stiger 65 procent i perioden, mens årets resultat eksploderer med en stigning på 186 procent. Dette skal dog ses i lyset af, at stigningen sker fra et lavt niveau, hvilket imidlertid ikke ændrer på, at virksomhederne i denne gruppe er blevet markant bedre til at tjene penge,” skriver Dansk Mode & Textil.

Kilde: ”Dansk Mode & Textil – analyse 2014”