Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

E-handlens største konkurrenceparametre

Ifølge Foreningen for Dansk Internet Handels seneste logistikanalyse vil fri fragt og forskellige leveringstyper være de største konkurrenceparametre for webbutikker det kommende år.
Ifølge Foreningen for Dansk Internet Handels seneste logistikanalyse vil fri fragt og forskellige leveringstyper være de største konkurrenceparametre for webbutikker det kommende år.

Seks ud af 10 danske webbutikker ser fri fragt og forskellige leveringstyper som de parametre, der skal konkurreres på de kommende 12 måneder. Det skriver Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) i en pressemeddelelse.

Ifølge FDIHs administrerende direktør Annette Falberg kommer den skærpede konkurrence sig af kundernes magt.

LÆS OGSÅ: “FDIH: Loyale kunder skal belønnes ordentligt”

”Kunden er konge, så netbutikkerne tilpasser deres services efter, hvad kunderne efterspørger. Kunderne ser i høj grad på den samlede pris, hvor også fragten indgår, og stadig flere kunder ønsker gratis fragt samt en levering, der passer dem. For eksempel på firmaadressen eller i en pakkeboks, så de henter pakken, hvor og hvornår det passer dem. Vinderne her er – kunderne, ” siger Annette Falberg i pressemeddelelsen.

LÆS OGSÅ: ”Ni skarpe – her er de nye returregler for webbutikker”

Foruden fragt og levering, skaber logistiske opgaver såsom ordreændringer, returvarer, styring af leverandører også udfordringer webbutikkerne. Anne Falberg fremhæver specielt returvarer som et gennemgående problem på grund af de nye returregler.

”Håndtering af returvarer har altid været en udfordring, og med de nye bøvlede forbrugerbeskyttelsesregler om fortrydelse og returnering er der sat ekstra fokus på emnet. Så det er ikke overraskende, at netop 2014 er året, hvor ”håndtering af returvarer” topper som den største udfordring,” siger Annette Falberg.

LÆS OGSÅ: Her er de nye regler for e-handel

På trods af webbutikkernes logistiske udfordringer viser FDIHs analyse, at 7 ud af 10 webbutikker selv vil at håndtere deres logistik i stedet for at outsource den.