Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Tokyo er det nye sort

KOMMENTAR: Flere designere er begyndt at vende blikket mod Tokyo for at finde inspiration til deres kollektioner.
KOMMENTAR: Flere designere er begyndt at vende blikket mod Tokyo for at finde inspiration til deres kollektioner.

FW14 satte for alvor japansk tekstildesign på dagsordenen. De forskellige runways har været præget af kimonoærmer og klassiske japanske tekstiler, som man bærer om livet til den traditionelle japanske kjole. Den klassiske japanske mode, som forbinder oversize og unisex, passer perfekt med den vestlige modescene. Men det er ikke kun japanske silhuetter, som har fanget den vestlige modescenes blik. Også Tokyos urbane og barnlige stil har tiltrukket ready-to-wear designere.

Stella McCartney viste som en af de første en Cruise15 kollektion inspireret af manga stilen, mens designere som Jeremy Scott, Leitmotiv, Sonia Rykiel og Alberto Zambelli legede med humørikoner og tegneseriefigurer i deres SS15 kollektioner.

Selvom det ikke er første gang, modebranchen trækker inspiration fra Østen, er den vestlige modescene begyndt at udvide sin horisont. Det, der tidligere var forbundet med vanvittig mode og stil lokaliseret til Harajuku og Shibuya teenagers, bliver nu omfortolket direkte af verdenskendte modedesignere –Tokyo er på radaren igen.

Det tonenagivende parisiske trend- og stilkonsulentfirma Peclers har skabt en J-Glam trend historie til FW15. Denne Japan-Glam historie inspirerer designere til at søge inspiration fra slut 1970’ernes Japan. Blandt elementerne var japanske landskaber og poetiske, surrealistiske fantasier, psykedeliske manga-tegneserier såvel som adskillige sweatshirts og t-shirts med markant, japansk tekst.

Da jeg i sidste uge var i Paris, besøgte jeg blandt andet Elisabeth Prat, afdelingsleder for Womenswear hos Peclers i Paris. Her diskuterede vi, hvor vigtig Japan er blevet. Vi blev enige om, at Japan er en væsentlig destination for kommende designere at hente inspiration fra til de kommende sæsoner.

Der ud over nævnte Elisabeth Prat også, at japanske kunstudstillinger er noget, der  er på toppen af hendes liste. Hun fremhævede især to udstillinger – Hokusai på The Grand Palais og Textiles by Samiro Yunoki ved Musée Guimet. Er du i Paris er disse to udstillinger stærkt anbefalet.

Hvis du derimod er på vej til Tokyo, vil jeg klart anbefale ’Super A Market’ (3-18-9 Minami-Aoyama, Minato-ku / 81). Det er en fantastisk multibrand butik, som ’The Tomorrowland Group’ står bag. Vil du se moderne kunst, skal du besøge ’Tokyo Opera City Art Gallery’ (3-20-2 Nishi-Shinjuku, Shinjuku-ku). Trænger du til en fredfyldt oplevelse, hvor du kan absorbere de trends, du har set i Harajukos sprudlende gadeliv, kan jeg anbefale Meiji Jingu Shrine (1-1 Yoyogikamizonocho, Shibuya-ku / 81).

Oversat af Maureen Kakooza