Facebook Abonnér
06:23
|
24.05.2018
Skærmbillede 2014-10-01 kl. 16.23.48 Foto: Medstifter af Le Legionnaire, Rasmus Andersen. Foto: Le Legionnaire.

Nyt dansk brand satser på slow fashion

Herretøjsmærket Le Legionnaire fokuserer på slow fashion og old school produktion for at lave langtidsholdbart og ansvarligt kvalitetstøj.

| Navne Strategi | af Charlotte Antschukov Kjær

I en tid hvor “fast fashion” og “made in China” vejer tungt på den internationale modescene, har et nyt dansk herretøjsmærke valgt at gå i den modsatte retning. Grundlæggerparret Rasmus og Mette Andersen har med Le Legionnaire skabt et mærke, der med deres egne ord fokuserer på urban streetwear, slow fashion og old school produktion. Visionen er at skabe kvalitetstøj, der både er bæredygtigt i forhold til design, materialevalg og produktion.

Vil gøre op med overforbrug og miljøskade

Ifølge Rasmus Andersen er Le Legionnaires vision en modreaktion på det uansvarlige overforbrug og den miljøskadende produktionsform, som modebranchens fokus på fast fashion har fostret.

“Med over 30 års erfaring til sammen i modebranchen har min hustru og jeg set, hvordan mærker er gået fra to til 18 kollektioner årligt. Når butikkerne konstant tilbyder kunderne sidste nye trends til meget lave priser, bliver forbrugeren nemt fristet til at overforbruge, og overforbruget har en skjult pris – og det er miljøet og underbetalte arbejdere, der betaler den,” siger Rasmus Andersen til FashionForum og fortsætter:

“Vi forsøger derfor at lave kvalitetstøj med en langvarig god stil og ikke bare hurtige varer med kort levetid. God kvalitet får forbrugeren til at tage vare på tøjet, så det kan holde længere – og på den måde mindskes overforbruget og miljøet skånes,” siger han.

CMT-produktionstilgang i stedet for SOD

Det er generelt vigtigt for Rasmus Andersen, at Le Legionnaire er et bæredygtigt mærke – fra den spæde designidé til den endelige udfærdigelse af produkterne. Le Legionnaire har derfor valgt en CMT-baseret (cut-make-trim) produktionstilgang.

LÆS OGSÅ: “Levi’s laver slow fashion-kollektion”

“I sin grundregel betyder det, at vi varetager al indkøb af materialer fra idé til færdigt produkt, og dermed er vi i fuld kontrol over hvilke materialer og processer, der bliver anvendt i udfærdigelsen af vores produkter. De fleste danske virksomheder er gået over til en SOD (Sourced out from design) produktionsform, hvor produktionen foregår i Østen, og hvor fokus er på lav pris og høj hastighed. Vi ønsker at komme tilbage til en mere lokal og ressourcebesparende produktion med faglig ekspertise og gode arbejdsforhold,” siger Rasmus Andersen.

Drømmer om totalt dansk produktion

Le Legionnaire producerer derfor alt deres tøj i Danmark og andre europæiske lande. Og selvom det har lange udsigter, er drømmen, at Le Legionnaire en dag udelukkende bliver produceret i Danmark.

“Det ville være fantastisk at være 100 procent dansk produceret, men det kan være en udfordring at finde danske producenter. Vi har dog en stærk tekstilarv i Danmark, og det er derfor også et område, der begynder at røre mere og mere på sig,” siger Rasmus Andersen.

Le Legionnaire har netop lanceret deres første kollektion.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev
string(7) "test123"