Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Navne

Mode-mæcen har ambitioner med DANSK Design Talent

Vinderen af DANSK Design Talent – Magasinprisen får ikke alene æren og oplevelsen med sig ned fra sejrsskamlen. Med førstepladsen følger ud over en check på 500.000 kroner også sparring og kommerciel rådgivning.
Vinderen af DANSK Design Talent – Magasinprisen får ikke alene æren og oplevelsen med sig ned fra sejrsskamlen. Med førstepladsen følger ud over en check på 500.000 kroner også sparring og kommerciel rådgivning.

Alle fire finalister til årets DANSK Design Talent – Magasinprisen, får kreativt input og co-brandingeffekter fra den etablerede sanger og designer, de hver er blevet koblet med. Som noget nyt modtager vinderen også sparring og forretningsmæssig rådgivning fra Michel Norman, der er kommerciel direktør i Ole Lynggaard Copenhagen.

LÆS OGSÅ: “Her er de nominerede til DANSK Design Talent – Magasinprisen”

De 500.000 kroner, der tilfalder vinderen af konkurrencen, er udtryk for et bevidst valg i Magasin du Nords Fond, som har doneret præmien.

Bestyrelsesmedlem i fonden Nina Wedell-Wedellsborg fortæller til FashionForum, at det er hendes og fondens ambition at skabe respekt og seriøsitet – både kreativt og kommercielt – omkring dansk mode. Derfor er det en halv million og ikke bare et symbolsk beløb, fonden bidrager med til konkurrencen.

”Vi vil gerne have, at det rigtig skulle kunne gøre en forskel. Jeg ved, hvor svært det er for unge talenter, der både har evnerne, lysten og modet, men mangler økonomien til at realisere deres drømme og visioner. Ved at lægge modeshowet i Magasin på Kongens Nytorv giver det også vinderen mulighed for at komme i kontakt med indkøbere og international presse. Vi vil kort sagt gerne med beløbet og setuppet tilsikre, at det er en pris, der rykker,” siger Nina Wedell-Wedellsborg til FashionForum.

Vinderen af Dansk Design Talent – Magasinprisen annonceres den 9. oktober på Statens Museum for Kunst. Man kan stemme på sin favorit ved at trykke HER.

Konkurrencen fungerer sådan, at fire danske upcoming designere bliver udvalgt af et branchepanel og parret med en etableret designer eller kreativ direktør samt en dansk sangartist, der skal fungere som muse og ambassadør for en kollektion på fem outfits. 

De udvalgte er:

 

  • Freya Dalsjø – Ivan Grundahl – Coco O fra Quadron
  • Kjetil Aas – Bjørn Bruun – Sivas
  • Mark Kenly Domino Tan – Baum und Pferdgarten – Darkness Falls
  • Trine Lindegaard – Christian Stadil – Kidd