Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Navne

IT-investor og designer bag usædvanlig forretningskonstruktion

Designeren Gitte Olrik overtager det 16 år gamle By Groth brand og vil fremover fuldstændig droppe detailledet i salget af blandt andet de silkebluser, som By Groth er kendt for i store dele af Europa.
Designeren Gitte Olrik overtager det 16 år gamle By Groth brand og vil fremover fuldstændig droppe detailledet i salget af blandt andet de silkebluser, som By Groth er kendt for i store dele af Europa.

Den forretningsmæssige konstruktion bag 34-årige Gitte Olriks overtagelse af By Groth er både enkel og usædvanlig: Olrik får frie hænder, hvad angår den måde, hun sælger By Groth designs på og fuld kreativ frihed. Samtidig fortsætter virksomheden som juridisk selskab ejet af IT-manden Michael Lauritzen, som købte det den gang skrantende brand ud af et konkursbo for knap fire år siden.

Satser 100 procent på nettet

Gitte Olrik har i forvejen en velfungerende webshop, ‘Custom Couture’, hvor hun sælger sit eget samt en række andre brands. Til sammen skaber de et udbud, det er hendes ambition fuldt ud skal kunne dække den succesfulde erhvervsdrivendes påklædningsbehov.

”Jeg har så mange forskellige udtryk som muligt. Jeg synes, at multibrand stores har større succes end single brand stores. Så derfor,” forklarer hun FashionForum.

Tænder både på forretningsdelen

Hun oplever dermed By Groth som en mulighed for at booste sin allerede eksisterende forretning. Og selv om hun er uddannet beklædningsdesigner fra Fashion Design Akademiet og selv står for det kreative, tænder det forretningsmæssige hende.

”Jeg synes, det er spændende at skrue en forretning sammen og få den til at fungere. Det er ikke helt nok for mig bare at sidde og lave nogle fine skitser,” siger hun med smil i stemmen.

Gitte Olrik er sikker på, at hun sagtens kan bevare fokus både på forretning og design.

”Det designmæssige dna skal bevares, det er jo hele meningen. By Groth er en helt anden designlinje end de andre brands, jeg sælger i min webshop. Så det kan jeg godt rumme rent kreativt. De andre brands er nogle, vi sælger, ikke nogle vi designer,” forklarer Gitte Olrik, der ud over sig selv har en fuldtidsansat designer på lønningslisten.

Går back to basic

Det er tanken, at By Groth skal tilbage til det oprindelige på designsiden – blandt andet de enkle, luksuriøse silkedesigns, som mærket oprindeligt blev kendt for. Også hvad angår salg vil By Groth forenkle: Gitte Olrik dropper butikkerne og sælger direkte til kunderne.

Det er en tankegang, der nyder opbakning fra ejeren af virksomheden, IT-manden Michael Lauritzen.

”Gitte Olrik har både en god forståelse for tøj og forretning. By Groth var før i over 100 butikker i Europa, men det dropper hun helt og kører det 100 procent gennem onlinesalg. Virksomheden tabte et par millioner om året, da jeg overtog den. Turnarounden har jeg blandt andet lavet ved at sanere, hvilke markeder, vi er på. Jeg har skåret det usunde wholesale ud, og i dag er By Groth trukket ud af Grækenland og Italien, men til gengæld blevet i Danmark, Holland og Belgien, der har været gode markeder for os. På den måde ligger Gittes forsimpling af salgsprocessen fuldstændig i tråd med det arbejde, jeg allerede har lavet,” fortæller han til FashionForum.

Foreløbig aftale på tre år

Han overdrager retten til at lave tøj i By Groths navn til Gitte Olrik, fordi han er vendt tilbage til IT-branchen og i øvrigt vurderer, han ikke selv kan bringe brandet videre:

”Enten skulle virksomheden ekspandere kraftigt i et vanskeligt marked og dermed øge sin kritiske masse eller lægge labellet ud til en anden virksomhed, og det er så det, vi har valgt at gøre her. Salgsomkostningerne ved at servicere en traditionel wholesale-kanal er ganske enkelt for store i forhold til virksomhedens størrelse,” siger han.

Aftalen mellem Gitte Olrik og Michael Lauritzen kører foreløbig i tre år. I den periode får han procenter af det salg, By Groth måtte generere. Hvor mange vil hverken han eller Gitte Olrik dog ud med.