Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge

Modeugen indefra: Y.A.S

CPHFW SS15. Det er første gang, at Bestseller-mærket Y.A.S viser en sommerkollektion på en dansk messe. Det gør dem dog ikke mindre erfarne, når det handler om, hvordan man hiver en god handel hjem.
CPHFW SS15. Det er første gang, at Bestseller-mærket Y.A.S viser en sommerkollektion på en dansk messe. Det gør dem dog ikke mindre erfarne, når det handler om, hvordan man hiver en god handel hjem.

Sommeren er over os – og det samme er Copenhagen Fashion Week. I denne og næste uge bringer FashionForum en stribe interviews med aktører fra den danske modebranche – både dem, der afholder modeshow og dem, der er på messerne. På sidstedagen er det Kasper Wædeled, som er International Wholesale Manager i Y.A.S. [Bemærk: Interviewene er foretaget forud for modeugen.]

Hvorfor er I på messe ved Copenhagen Fashion Week?
Vi deltager selvfølgelig på Vision for at møde vores eksisterende kunder, men hovedsageligt for at møde nye kunder både i indland og udland.

Hvornår begynder forberedelserne for jer til Copenhagen Fashion Week?
Vi begynder en fire-fem måneder før messen med at diskutere, hvilken del af messen vi vil stå på, forhandling af standposition osv. Herefter afstemmer vi udtrykket på messen, kunderne inviteres og der skal arrangeres events.

Tre nøgleord om jeres stand?
Vores stand er simpel, gennemskuelig og præsenterer vores tre linjer virkelig godt.

Hvad glæder I jer mest til på messen?
At præsentere produkter som vi 100 pct. tror på. Selvom der er mange gentagelser, finder du nye måder at vise produktet på og dialogen med kunderne gør det super spændende.

Hvordan ser en typisk dag ud på messe for jer?
Vi mødes på standen en halv til en hel time før åbning for at rette produkterne af, fylde op med kataloger osv. Derefter står dagen på møder med eksisterende og nye, potentielle kunder. Om aftenen mødes vi gerne med vores kunder igen til en bid mad eller en drink.

Hvad er det sjoveste og det sværeste ved at være på messe?
Det sjoveste er at få lov til at vise, hvad man kan og overbevise kunderne om at de skal købe netop vores brand. Det hårde og svære arbejde ligger i at gå fra en interesse fra kunden til at have den endelige ordre i bogen.  

Hvordan er stemningen på messen?
Stemningen er som regel fantastisk. Både vores kollegaer og kunder er i godt humør og alle er opsat på at vi i fællesskab skal i gang med en ny, og forhåbentlig succesrig, sæson.

Hvordan kommer indkøberne og lægger ordrer?
De fleste af vores kunder foretrækker at se highlights på messen og først derefter købe kollektionen i showroomet.  

Hvordan får man en god handel i hus?
Vær ærlig omkring dit produkt, og hvad du mener din kunde egentlig kan sælge. En god handel er ikke nødvendigvis et hurtigt stort salg. I vores verden er en god handel først når varen er solgt ud af butikken og vores kunde er glad.

Hvad er det vigtigste I har lært af at være på messe?
Det vigtigste er at have enten en ordre eller en aftale i bogen, inden kunden har forladt standen.

Hvad er jeres bedste råd til dem, der er på messe første gang?
Sørg for at produktet er i fokus. Det er vigtigt at kunderne hurtigt kan skabe sig et overblik over brandets identitet. Igen, sørg for at få ordren eller aftalen i bogen. Det er vigtigt at kunden ikke går fra os uden noget konkret.

Hvem er den vildeste, der har besøgt din stand?
Vi er så heldige tidligere at have haft besøg af både Topshop, Harvey Nichols, Harrods, Gallerie Lafayette og ASOS. De er meget forskellige i deres tilgang, men det er nogle besøg man lærer meget af.