Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge

Modeugen indefra: Bibi Chemnitz

CPHFW SS15. I år holder grønlandske Bibi Chemnitz ikke show. Til gengæld er mærket at finde på både CIFF og Gallery. Med udvidet stadeplads håber teamet på at kunne lokke flere kunder fra nabolandene til.
CPHFW SS15. I år holder grønlandske Bibi Chemnitz ikke show. Til gengæld er mærket at finde på både CIFF og Gallery. Med udvidet stadeplads håber teamet på at kunne lokke flere kunder fra nabolandene til.

Sommeren er over os – og det samme er Copenhagen Fashion Week. I denne og næste uge bringer FashionForum en stribe interviews med aktører fra den danske modebranche – både dem, der afholder modeshow og dem, der er på messerne. I dag er det designer Bibi Chemnitz. 

Hvilke messer er I på? 
På grund af de ændringer der foretaget i forhold til messedatoerne i København, har vi valgt at udstille på både CIFF og Gallery i København. Derudover deltager vi i Paris Women’s Fashion Week på Capsule-messen.

Hvorfor er I på messe ved Copenhagen Fashion Week?
København er vores hjem og vores base og den er vigtig for mange af vores kunder på Grønland. Jeg føler, at modeugen i København er inde i en spændende periode, hvor de prøver at flytte og forny sig.

Hvornår begynder forberedelserne til Copenhagen Fashion Week? 
De startede næsten allerede da messen sluttede i vinters. Dog opstod der en del forvirring omkring hvilken messe vi skulle udstille på, da datoerne blev ændret og vi må være ærlige at sige, at det var meget svært at beslutte sig for hvilken. Derfor er vi på to messer nu. Det er også den væsentligste grund til, at vi ikke holder show denne sæson. Vi har ikke man-power nok til at være på to messer og samtidig holde show også.

Hvad er det sjoveste og det sværeste ved at være på messe?
Det sjoveste er nok at møde en masse mennesker, man til dagligt primært kun har kontakt til på mail og telefon. Det er også sjovt at planlægge, hvordan messestanden skal se ud, og vi er for det meste med til at bygge standen selv. Jeg vil sige, at der nok ikke er noget, der som sådan er svært, men det er mere en langsommelig proces. Det tager tid at sende mails ud til alle ens kontakter samt opsætning og nedtagning af standene, osv.

Hvad er det vigtigste I har lært af at være på messe?
At være forbedret. Man kan ikke bare forvente, at hvis man stiller sin stand op på messen, så skal kunderne nok komme af sig selv. Man bliver nød til at ringe og skrive til alle dem man ønsker at have møder med. Hvis man får en håndfuld nye kontakter man ikke kendte til på forhånd så har det været en god messe. Det er de ukendte kontakter der gør det fedt at være en messe.

Hvad er jeres bedste råd til dem, der er på messe første gang?
Kontakt så mange som muligt og gør det flere gange. Sæt ikke dine forventninger alt for højt og sæt pris på de enkelte kontakter du får på messen. Det er vigtigt at på den ene eller anden måde at være aktiv hele tiden online for at have en vis form for synlighed.

Hvad er drømmescenariet at opnå på messen?
Først og fremmest håber vi, at vores eksisterende kunder tager godt imod vores nye kollektion, men der skal også gerne være nye kunder fra både indland og udland. Vi kunne godt tænke os at få mere fat i vores nabolande.

Hvad glæder I jer mest til ved at skulle på messe?
Det er at møde alle vores gode kunder og vise dem vores flotte kollektion, som har mange nye elementer med, som vi er meget spændte på. Det er også altid sjovt at se hvilke brands man står i nærheden af. Man bruger jo en del tid i nærheden af dem og nogle gange får man nye kontakter på den måde.

Hvordan ser en typisk messedag ud for jer?
Første dag starter ofte ret tidligt. Der sikrer vi os, at tingene står og hænger som vi gerne vil have det til. Så skal der lige lidt afslapning og kaffe til før der åbnes op. Når det hele starter, så gælder det meget om at holde sig til sin tidsplan i forhold til møder, men også samtidig være klar på at snakke med kunder og presse som ikke har lavet en aftale.

Hvordan kommer indkøberne og lægger ordrer?
Det er meget forskelligt. Nogen lægger ordrer direkte på messerne, andre kommer mest for at se ens ting og tage billeder for at kunne se på dem efterfølgende og derefter lægge en ordre. Nogen ser kun tingene online via lookbook eller online showroom. Andre kommer forbi vores showroom og til sidst er der også kunder som vi selv opsøger.

Hvad er den største oplevelse I har haft eller det største scoop I har gjort på en messe?
Vores kunder i Rusland var et ret fedt scoop. De havde set os på messe og ellers ikke sagt så meget, men en måned efter kom der en mail med en forespørgsel omkring lookbook og priser og kort tid efter fik vi en god ordre. De har nu været kunder i tre sæsoner.

Hvordan får man en god handel i hus?
Ved at gøre sit forarbejde og ved at være tilgængelig men aldrig for anmasende. Kunderne har på forhånd bestemt sig for størstedelen af deres budget omkring hvem de skal købe fra, så det gælder om at de ved hvem man er og derfor skal man være synlig hele året rundt.

Følg med i de kommende dage, hvor du blandt andet kan møde Nicklas Kunz, Gestuz og Y.A.S.