Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Modeuge

Debutudstiller Mark Tan: Fra kreativ kvalitet til kolde kontanter

CPHFW SS15. Sidste sommer debuterede designeren Mark Tan på den københavnske showscene. Nu er han for første gang på messe i København.
CPHFW SS15. Sidste sommer debuterede designeren Mark Tan på den københavnske showscene. Nu er han for første gang på messe i København.

Der er et helt nyt brand at finde på CIFF-messen i Ørestad, og de er ikke svære at spotte i mængden af stande. Specialdesignede materialer og kinesisk silke stråler gæsterne imøde i en farveskala, der favner hele palletten.

Det her tøj er noget helt særligt, men det er ikke couture. Det mener i hvert fald ikke designeren bag, Mark Tan, at man kan kalde det, men det er konfektioneret til perfektion. Og nu er tiden kommet til, at varen skal sælges:

”Vi er på messe, fordi vi skal sælge varer. Det har hele tiden været planen, at vi skulle forholde os til hele salgsdelen, og det her er en måde at gøre det på,” siger Mark Tan til FashionForum.

Vi er nået langt

Ifølge ham markerer messedeltagelsen, at mærket Mark Tan er nået et stykke videre, også fordi man internt er blevet mere bevidste om, hvad der er vigtigt. For selvom designeren går meget op i håndværket er fokuset nu også på at sælge i støre format.

”Vi er nået langt. Sidste gang var vi mere interesserede i at det skulle være flot på showet, og den her gang ved vi, at det også skal sælges,” siger Mark Tan.

Kollektionen er fordoblet

Derfor er kollektionen blevet fordoblet med hele to materialeidentiteter eller som designeren selv kalder dem ”programmer”, der blandt andet indebærer den karakteristiske prikkede bob-kvalitet fra den danske materialevirksomhed Kvadrat og en kinesisk silke.

”Kollektionen er forøget, fordi vi har set, at der har været et behov for at lave nogle lettere programmer, som også er lettere at bære,” siger Mark Tan og understreger en gang for alle, at det jo er ”rigtigt” tøj, de sælger.

LÆS OGSÅ: Showdebutanten Mark Tan: Spring ud i det!

“Jeg tror bare, man er for vant til at kigge på billig konfektion,” siger han og påpeger i den sammenhæng ulempen ved at udstille på messe:

”Der ligger mange bittesmå detaljer i formgivningen, som passer til en krop og ikke til en bøjle, og der bliver man lidt sørgelig over ikke at kunne fortælle den fulde historie,” siger Mark Tan til FashionForum.

Kollektionen er bedst på showscenen

Derfor er det essentielt at tøjet også fremvises i sin fulde form på den københavnske showscene, der foregår onsdag i modeugen på den frie udstillingsplads på Østerbro.

”Det er vigtigt for os at indkøberne kommer til showet, og får en forståelse for hvad vi laver, og hvordan tøjet skal sidde på kroppen,” siger Mark Tan, der af samme årsag endnu ikke ved om mærket er at finde på messe til næste sæson.