Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Annonce for JOOR
Modeuge

Modeugen indefra: Kjær København

CFW SS15. Kjær København var for første gang på dansk messe i vinter med deres agent og en række andre brands. Nu tager det nye brand skridtet videre med deres helt egen messestand på CIFF. 
CFW SS15. Kjær København var for første gang på dansk messe i vinter med deres agent og en række andre brands. Nu tager det nye brand skridtet videre med deres helt egen messestand på CIFF. 

Sommeren er over os – og det samme er Copenhagen Fashion Week. I denne og næste uge bringer FashionForum en stribe interviews med aktører fra den danske modebranche – både dem, der afholder modeshow og dem, der er på messerne. I dag er det grundlægger af Kjær København, Stine Kjær Kristensen.

Hvorfor er I på messe ved Copenhagen Fashion Week? 
Som nyt brand er det vigtigt for os at vise, at vi er tilstede og have muligheden for at blive set og især opdaget. Samtidig giver det vores potentielle kunder fra både ind- og udland mulighed for at se vores kollektion ’med fingrene’. Her har vi vurderet, at Copenhagen Fashion Week er det rette udstillingsvindue for os.

Hvornår begynder forberedelserne for jer til CFW? 
Vi gik i gang umiddelbart efter vores første messe i vinter. I år har vi valgt at lave en messekampagne med outdoors i København og på sociale medier i messeperioden. Det skulle gerne hjælpe til at løfte kendskabet til os. Vi er små og bliver nødt til at larme lidt for at trænge igennem. Vi har derfor valgt en lidt utraditionel tilgang, hvor planen med kampagnen er både at ramme slutbrugerne og nye indkøber på én gang. Det håber vi så lykkes.

Tre nøgleord om jeres stand?
Vores stand er helt bevidst meget simpel og enkel i udtrykket. Farvevalget er træ og hvid, med et par gamle gule Arne Jacobsen myrestole, så fokus er på vores nye kollektion frem for indretning.

Hvad er det sjoveste og det sværeste ved at være på messe?
Det sjoveste er at hilse på gamle kollegaer og stifte nye bekendtskaber i den helt særlige energi og spænding, der er på sådan en messe. Det værste er tomrummet fra en positiv tilkendegivelse, til man får en reel kunde på hånden eller handel i hus. Rigtig mange samler nemlig inspiration under modemessen og booker måske først møder ind efterfølgende.

Hvad er drømmescenariet at opnå på messen?
Vi håber på at få endnu flere butikker på i Danmark – faktisk gerne dobbelt så mange, som vi har nu. Derudover leger vi med tanken om at komme til udlandet, enten Skandinavien eller Tyskland. Sidste år fik vi et par henvendelser fra udlandet. Vi var ikke klar til det på det tidspunkt, men det er vi nu.

Hvad glæder I jer mest til ved at skulle på messe?
Med store baskende sommerfugle i maven glæder vi os mest til at vise vores allerførste SS-kollektion frem, hvor vi har en enkelt overraskelse med. Vi håber naturligvis, at kollektionen bliver taget rigtig godt imod af vores kunder og nye indkøbere.

Har I gjort noget anderledes i år i forhold til sidste år?
Sidste år var vi på messe sammen med vores agent og deres øvrige mærker, men i år har vi valgt at gå skridtet videre og står med vores helt egen messestand. Det glæder vi os til.

Hvordan er stemningen på messen?
Den er meget svingende. I perioder kan der være helt stille på standen, andre gange er der kaos på grund af mange besøgende. Så er der naturligvis også uvisheden om, hvorvidt man er købt eller solgt, da det ikke er alle, der lægger deres ordrer i første omgang på messen. Så det er lidt en eksamen. Derudover er der mulighed for at snakke lidt med både gamle og nye kontakter.

Hvordan kommer indkøberne og lægger ordrer?
Nu har vi kun været på en enkelt messe tidligere sammen med vores agent, så vores erfaring er ikke så stor endnu på det område. Men det virker til, at messen er stedet, hvor indkøberne lige tjekker ens kollektion ud, for efterfølgende at lave et møde, hvor der i ro og mag kan vælges de styles, kunden ønsker at købe ind i.

LÆS OGSÅ: Nyt dansk brand: Du skal have en halv million at starte for

Følg med i de kommende uger, hvor du blandt andet kan møde David Andersen, Munthe, A Question Of, Freya Dalsjø og mange flere.