Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge

Modeugen indefra: Yde Copenhagen

CFW SS15. Yde Copenhagen er en etableret spiller på den internationale modescene. Nu vender de snuden hjemad mod Danmark, hvor de for første gang nogensinde udstiller på en dansk messe.  
CFW SS15. Yde Copenhagen er en etableret spiller på den internationale modescene. Nu vender de snuden hjemad mod Danmark, hvor de for første gang nogensinde udstiller på en dansk messe.  

Sommeren er over os – og det samme er Copenhagen Fashion Week. I denne og næste uge bringer FashionForum en stribe interviews med aktører fra den danske modebranche – både dem, der afholder modeshow og dem, der er på messerne.  I dag er det grundlægger af Yde Copenhagen, Ole Yde.

Hvilken messe er I på? 
Denne sæson er vi på CIFF-messen, og det er faktisk første gang, at vi er på en messe i Danmark.

Hvorfor er I på messe ved Copenhagen Fashion Week?
Vi udvider denne sæson vores kollektion til også at omfatte en del styles, som er i et lidt lavere prisleje end resten af vores kollektion, og vi ser derfor CIFF som en god måde at nå ud til en ny gruppe kunder på.

Hvornår begynder forberedelserne for jer til Copenhagen Fashion Week? 
Forberedelserne til en ny sæson begynder før, man er færdige med den forrige. Så på mange måder føles det lidt som en maskine, der hele tiden er i gang. Man skal være god til hele tiden at være fokuseret.

Hvad glæder I jer mest til ved at skulle på messe?
Vi er meget spændte på at opleve at være på en messe i Danmark, hvor der trods alt er flere, der kender til vores produkter, end der er internationalt, selvom det er der, vi sælger mest. Det er for os et helt nyt kapitel, og det glæder vi os rigtig meget til.

Hvad er det sjoveste og det sværeste ved at være på messe?
Det er som sagt første gang, vi er på messe i Danmark, men vi har prøvet det en del gange i Paris. Det sjoveste er, at man kan møde en masse spændende mennesker, man ikke på forhånd havde aftaler med og på den måde skabe nogle ret gode kontakter. Det sværeste er, at der er så mange forskellige brands samlet et sted kontra i et showroom, hvor man enten er alene eller sammen med forholdsvis få andre brands.

Hvad er drømmescenariet at opnå på messen?
Vi håber, at der vil være rigtig mange gæster på messen og især en masse spændende internationale indkøbere. Drømmescenariet er jo selvfølgelig, at kollektionen bliver godt modtaget, og at det økonomisk også bliver en succes. Om det så er på messen eller i vores showroom, de fleste ordrer bliver lagt, gør ikke så meget.

Hvad er det vigtigste I har lært ved at være på messe?
At man ikke skal tro, at det hele kommer af sig selv. Man skal forberede sig og arbejde på at have lavet aftaler inden messen. Ofte ved kunder godt på forhånd, hvad de vil købe og hvor, så det er sjældent, at nogle kommer og lægger en stor ordre, fordi de tilfældigvis kom forbi ens stand.

Følg med i de kommende uger, hvor du blandt andet kan møde David Andersen, Munthe, A Question Of, Freya Dalsjø og mange flere.