Kopivarer snyder de fleste: Ny rapport afdækker tallene
Langt over halvdelen af alle internethandlende er blevet vildledt til at købe falske designervarer. Det viser ny rapport om kopivarer.Det er den franske markedsplads for designervarer, Vestiaire Collective, der har foretaget undersøgelsen af det online kopivaremarked, som blotlægger antallet af forbrugere, der i god tro har købt falske designprodukter.
”61 pct. af de internethandlende har enten selv købt eller kendt mindst en person, der ved et uheld har købt en kopivare online,” skriver Vestiaire Collective i rapporten.
Forbrugerne mangler viden
Derudover erkendte hele 66 pct. af de adspurgte, at de ikke har den fornødne viden til kende forskellen mellem et forfalsket produkt og en ægte vare.
”Omkring 35 pct. af de onlinehandlende, der købte brugte varer fra videresalgsportaler sagde, at de var usikre på validiteten af produkterne,” fremhæver man i rapporten.
LÆS OGSÅ: Dansk Erhverv om kopisalg: Ikke butikkernes skyld
Og det er netop hele grundlaget for platformen Vestiaire Collective, der har autenticitet og kvalitetskontrol som omdrejningspunkt for forretningen, og derfor selv kurarterer hver eneste vare på deres kontorer i Paris, London, New York og Tyskland.
”Vi bemærkede en stigning i populariteten hos online markedspladser for fem år siden, og på det tidspunkt opdagede vi et hul i markedet for et troværdigt site, hvor kunder kan være sikre på, at de varer de køber er ægte,” forklarer Fanny Moizant, der er medgrundlægger af Vestiaire Collective.
Vestiairecollective.com er grundlagt i Paris i 2009 og har mere end 2,4 mio. medlemmer fordelt på 40 lande.
Kilde: wwd.com