Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs

Digitalt: Gør dine FB-fans til brand-ambassadører

De digitale medieeksperter fra Digital Works ser på hvordan man finder og behandler sine loyale brand-ambassadører.
De digitale medieeksperter fra Digital Works ser på hvordan man finder og behandler sine loyale brand-ambassadører.

Digital Works er et konsulentbureau, der uddanner virksomheder i at navigere i det online medielandskab. Det gør de inden for online salg og marketing, hvor der særligt arbejdes med e-mail marketing, content marketing og sociale medier.

Hos FashionForum blogger eksperterne bag Digital Works om digitale trends, og hvordan din virksomhed bedst integrerer de fremtidige tendenser.

Mange virksomheder er blevet mere opmærksomme på, hvem deres brand-ambassadører er – de brugere, der ikke kun liker dit brand og produkter, men dem som også er villige til at dele brandets historier i deres egne netværk.

Gode ambassadører hjælper nemlig ikke blot med at sprede indhold, men er typisk også dem, som står først i forsvarsgeleddet i en kritisk situation på Facebook. Derfor er det essentielt at identificere og pleje de brugere med relevant indhold.

Brug Facebook

Men hvordan finder man disse brand-ambassadører? Det har SocialChorus’ CEO, Greg Shove blandt andet undersøgt. SocialChorus er en virksomhed, som specialiserer sig i ”advocate marketing”. Greg Shove forklarer, hvordan virksomheder på Facebook kan identificere og appellere til disse særlige fans. Og det er vigtigt, for i teorien kan 375 brand-ambassadører på Facebook i gennemsnit have samme værdi som 1 million “almindelige” fans, hvis det er de rigtige fans.

Et brand har mange forskellige kunder, hvilket betyder, at der kan ligge et stort arbejde i at pre-screene, hvem af dem, der potentielt kunne være en brand-ambassadør. Så i stedet for at undersøge alle kunders indflydelse, er det smartere at invitere alle til at deltage, og se, hvem der gør en aktiv indsats. For det er de personer, der er potentielle fremtidige ambassadører.

Identificer ambassadørerne med indhold

Og hvordan gør man så det? I første omgang skal de aktive brugere identificeres. Det kan enten gøres gennem værktøjet “Fanpage Karma” eller ved at poste engagerende indhold, der skal få brugerne til at interagere. Herefter er det muligt at inddele sine fans i mindre grupper. De aktive kan eksempelvis tilføjes til listen ”superfans”, hvor du som brand kan pleje de brugere i højere grad end den ”almindelige” bruger.

Greg Shove forklarer videre, at blot 1-3 pct. af Facebook-fansene er de mest værdifulde, og det er netop derfor, han foreslår, at de bør have en mere ekstraordinær oplevelse med brandet end de øvrige fans.

Hvordan skal de 1-3 pct. behandles?

De ekstraordinære oplevelser fremkommer i høj grad af dialogen mellem ambassadøren og brandet. Derfor kan en simpel handling som at dele eller reposte ambassadørernes indhold være et værdifuldt værktøj. Forsøg at fremhæve deres tilstedeværelse på den ene eller den anden måde. Eksempelvis kunne man på månedlig basis give belønninger til sine top-ambassadører, i form af adgang til produkter, rabatter eller andre konkrete belønninger. Mulighederne er uendelige.

Læs mere her: