Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Ud over rampen: Tre tips til den unge designer

Lykken er altså ikke gjort med en halv side i ELLE. Nej. Mentoren mener, der skal være skabt en klar struktur i din virksomhed, før du kan vækste. Få salgsmentorens tre bedste råd til opnå en stærkere salgsplatform.
Lykken er altså ikke gjort med en halv side i ELLE. Nej. Mentoren mener, der skal være skabt en klar struktur i din virksomhed, før du kan vækste. Få salgsmentorens tre bedste råd til opnå en stærkere salgsplatform.

De nye designere kæmper. Med alt for få timer i døgnet, med alt for mange deadlines, der skal huskes, og med en bankkonto, der måske ikke just giver anledning til jubel. Men de behøver måske ikke at kæmpe helt så hårdt, for der er hjælp at hente.

Konsulent i MentorMe og medejer af det nyoprettede agentur Kopenhagency Søren Nielsen har siden november hjulpet nye designtalenter som Mark Tan og Freya Dalsjø på vej mod at blive stærkere erhvervsdrivende spillere på den internationale modescene. Søren Nielsen tilbyder sig til leje som en slags midlertidig salgschef i små virksomheder over kortere eller længere perioder, og han har efterhånden hjulpet flere mindre designvirksomheder med at opbygge en international salgsplatform.

Det klassiske eksempel

I hans øjne er den største udfordring for skaren af designtalenter, at de undervurderer, hvor vigtigt det er at have evnen til – foruden at kunne designe lækkert salgbart tøj – så også rent faktisk at kunne afsætte og sælge produktet:

”Det, der først sker er, at designeren får nogle idéer og har et ønske om at komme ud og skabe sit eget univers. Så laver han eller hun en kollektion og bruger en masse tid, energi og penge på at lave shows og få lavet fine lookbooks,” forklarer han til FashionForum og fortsætter:

“Det vil også være oplagt at tage på messe, så designeren sender en masse indbydelser ud til indkøbere, der typisk i forvejen får omkring 700 indbydelser i ugen op til modeugen.”

Det betyder, at inden designeren får set sig om, har han eller hun nemt brugt 50.000 kr.

“Og så står designeren ude på messen uden en eneste underskrevet købsaftale. For designeren har ikke gjort sig den ulejlighed at forberede sig ordentligt til sit møde med indkøberne,” siger Søren Nielsen.

Han forklarer nemlig, at mange tror, at det hele kommer af sig selv, så længe man bare får en halv sides omtale i ELLE. Men så simpelt er det desværre ikke. Han giver derfor sine bedste staldtips til, hvordan man kommer ud af starthullerne som nyudklækket modemærke:

1. Lav en plan og skab struktur

”Jeg oplever hele tiden, at designerne er bagud. De har booket de første kunder ind men misser alligevel de første salg i kollektionen, fordi den ikke er klar. Det er simpelthen ikke holdbart på længere sigt,” pointerer Søren Nielsen.

Derfor råder han de nye designere til at få lavet en langsigtet plan over, hvad der skal nås og til hvornår. Hvornår skal man fx i gang med at lave patterns til sin kollektion, hvis varerne skal leveres i august? Hvornår ligger messerne rundt i verden? Hvornår starter indsalget?

Det kan virke som et uoverskueligt puslespil først at sortere alle brikkerne efter område for derefter at skulle få dem til at passe sammen. Brik for brik. Få eventuelt en sparringspartner, der har forstand på salg, til at hjælpe dig med at udarbejde planen.

2. Variable udgifter frem for faste

Som designer kan det være svært også at skulle være salgschef, økonomiansvarlig og stå for indkøb i din egen virksomhed. Men det kan være lige så svært at finde en udefrakommende medarbejder, der kan klare opgaven at bære alle tre roller med fuld professionalisme.

”Forsøg at outsource så mange opgaver, som du overhovedet kan,” lyder det fra mentoren.

Som nyopstartet designer og erhvervsdrivende er det nemlig med garanti mere lommeuld og mindre guld, du bærer rundt på, og derfor kan variable frem for faste omkostninger ofte være en bedre løsning. De variable er nemlig lettere at skære til og fra:

Ved at outsource din virksomheds opgaver ændres tunge, faste personaleomkostninger til variabler, der kan justeres op og ned efter behov – og efter det økonomiske råderum. Og så undgår du at skulle forholde dig til feriepenge, sygedagpenge og barselsorlov.

Men endnu vigtigere er, at du har en større chance for at finde netop de personer med de spidskompetencer, du skal bruge i din virksomhed.

3. Tænk ud af boksen

”Mange nye designere gør ofte bare tingene på samme måde som de i forvejen etablerede designere. Men det er jo den nye generation, der skal vende markedet,” forklarer mentoren til FashionForum.

Derfor stiller Søren Nielsen altid de nye designere spørgsmålet: ”Hvorfor gør du som du gør?” Han giver følgende eksempler på områder, de små virksomheder bør have in mente – og måske gentænke:

Leveringstidspunktet for din kollektion

”Hvorfor leverer du fx sommertøj ud i januar måned og ikke i april eller maj, hvor sommersæsonen alligevel først skydes i gang, og folk begynder at efterspørge blomstrede kjoler og denimshorts?”

Fordelen ved senere levering er, forklarer Søren Nielsen, at du undgår at drukne i udsalgshavet og ofte synes folk, det er rart at komme ind i en butik, hvor de også kan hive fat i andet og mere end bare udsalgsvarer med 70 pct. rabat.

Prisniveauet på dine varer

”De fleste grønne designere og erhvervsdrivende prissætter deres varer efter, hvad de kan få tilsvarende til på markedet. De ser, at de kan få en hvid skjorte til 1200 kr., men hvis ti andre laver den samme hvide skjorte til 1200 kr., så blender man bare ind i mængden,” forklarer mentoren til FashionForum og fremhæver, at designeren i stedet skal overveje, hvordan han eller hun positionerer sig på markedet.

Søren Nielsen opfordrer til, at du som designer fortæller din historie. Hvis en designer laver en knaldgul kollektion uden at fortælle køber hvorfor, så går værdien i kollektionen tabt. Et eksempel på en designer, der sammenbinder kollektion og fortælling med en sløjfe, er Mark Tan, slutter han;

”Hvorfor er det, Mark Tan nu laver en stor kollektion i sæl? Jo, det gør han, fordi han mener, at folk har misforstået måden, grønlandske sæler bliver behandlet på. Forbrugerne tror, at vi står og hugger dem ihjel, men alt er bæredygtigt, og det er en god og interessant historie at fortælle. Og så koster sæl oven i købet kun en tredjedel af prisen på mink,” siger Søren Nielsen.