Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Digitale tendenser: Tal med dit prøverum

Prøverummet er et afgørende salgssted i den fysiske tøjbutik, og nu har Retail Institute of Scandinavia set på tre forskellige koncepter.
Prøverummet er et afgørende salgssted i den fysiske tøjbutik, og nu har Retail Institute of Scandinavia set på tre forskellige koncepter.

Nu skal prøverummet, som man kender det, have en opdatering. Ifølge et blogindlæg fra Retail Institute Scandinavia er det seneste skud på stammen af virtuelle detailkoncepter.

Opdateringen hedder The connected fitting room, og er et virtuelt prøverum, som teknologivirksomhederne Accenture og Avanade står bag i samarbejde med Microsoft.

”Konkret kan prøverummet ud fra såkaldte RFID-tags i produkterne registrere, hvad kunderne tager med ind for at prøve. Den enkelte vare popper herefter op på en interaktiv skærm,” skriver Retail Institute Scandinavia på deres Retailblog.dk og fortsætter:

”Brugeren kan bl.a. se, hvilke størrelser, styles og farver, der er tilgængelige i butikken, og hvis man ønsker én af disse, kan man blot anmode om det på skærmen. Beslutter man sig for at foretage et køb, kan det også ske direkte på skærmen.”

”Det forbundne prøverum” sikrer unik shoppingoplevelse

Prøverummet skaber altså ikke blot en interaktiv oplevelse, der opfordrer forbrugerne til at købe, men gør også butikker i stand til at optimere deres lager og udstillinger, så de mere effektivt stemmer overens med de lokale forbrugeres behov og ønsker:

”Man får bl.a. indsigt i forbrugernes præferencer, idet teknologien registrerer, hvad og hvor meget kunderne tager med ind i prøverummet, hvor lang tid de opholder sig her, samt hvilke forslåede produkter, de efterspørger og i sidste ende køber,” skriver Retail Institute of Scandinavia.

Urban Research lancerer digitalt pop up-prøverum med 3D

Det japanske modebrand Urban Research tager skridtet videre med lanceringen af et virtuelt pop up-prøverum kaldet ”Wearable Cloting by Urban Research”, der som Retail Institute of Scandinavia formulerer det, bedst kan beskrives som en ”selvbetjent shoppingautomat

”Prøverummet kan opsættes alle steder, hvor der er strøm og wifi. De japanske forbrugere kan her virtuelt prøve Urban Research-produkter for derefter at købe dem online,” skriver instituttet og fremhæver et sidste eksempel på det interaktive prøverum.

Karl Lagerfeld lancerer social shopping

Designeren Karl Lagerfeld har nemlig også gjort sine prøverum i flagskibsbutikken på Regent Street i London interaktive i forsøget på at lokke de britiske forbrugere ind.

”Når forbrugerne tager en bunke tøj med ind for at prøve, kan de tage såkaldte selfies ved hjælp af en app via en iPad-installation. Herefter kan billederne uploades direkte til sociale medier som Facebook, Twitter og Instagram for at få feedback fra venner og familie,” skriver Retail Institute of Scandinavia.