Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

FDIH: Loyale kunder skal belønnes ordentligt

Selvom flertallet af danskerne er medlem af en kundeklub, føler halvdelen slet ikke, at de opnår nogen reel værdi ved medlemskabet. Og det er ikke godt nok, mener FDIH.
Selvom flertallet af danskerne er medlem af en kundeklub, føler halvdelen slet ikke, at de opnår nogen reel værdi ved medlemskabet. Og det er ikke godt nok, mener FDIH.

H&M Club, IKEA Family, Club Matas. Danskerne er vilde med kundeklubber, og det er et fåtal herhjemme, der ikke er medlem af én eller anden loyalitetsordning.

Faktisk viser nemlig tal fra Dansk E-handelsanalyse, at hele 72 pct. af danskerne er medlem af én eller flere kundeklubber, og at halvdelen af alle danskere faktisk er medlem af mellem to og fem kundeklubber.

Men selvom danskerne har sagt ja til at være med i mange kundeklubber, viser samme tal også, at 40 pct. af de adspurgte kun bruger et eller to af medlemskaberne aktivt, mens en tredjedel slet ikke anvender medlemskaberne overhovedet.

Årsagen til den lave brugsgrad skal ifølge FDIH, foreningen for internetbutikker, formentlig findes i svarene omkring den værdiskabelse, det giver at være medlem af kundeklubberne. Knap halvdelen af de adspurgte mener nemlig slet ikke, at de opnår reelle besparelser eller værdi ved at være medlem af en kundeklub.

Og her bør butikkerne altså stramme op, mener adm. direktør Annette Falberg fra FDIH:

”Der er ingen tvivl om, at der er hård konkurrence blandt loyalitetsklubberne om at få plads i kundernes pung og ikke mindst bevidsthed, således at salgsaktiviteterne kan øges. Og skal man vinde dette slag, viser analysen tydeligt, at der er behov for at øge værdien for både mænd som kvinder på tværs af de fysiske og digitale kanaler,” siger hun.