Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

MarMar Copenhagen - fra børnetøj til voksen-kollektioner

Det danske børnetøjsmærke har både udvidet med voksentøj og nye markeder. Det hele tager afsæt i at skabe den perfekte kollektion.
Det danske børnetøjsmærke har både udvidet med voksentøj og nye markeder. Det hele tager afsæt i at skabe den perfekte kollektion.

Mange tøjvirksomheder udvider med børnetøj, når deres forretning har nået et vist niveau, og hvis deres brandidentitet tillader det. Omvendt er det sjældnere at se et børnetøjsmærke gå den modsatte vej og udvide kids-linjen med en kollektion til voksne.

Det er dog præcis, hvad danske MarMar Copenhagen har gjort. Brandet startede op i 2008 som et rendyrket børnemærke, men på opfordring fra engroskunderne besluttede de i 2011 at udvide med en voksenlinje. Og det er en forretning som siden er vokset støt.

Voksenkollektionen består primært af strik- og basicprodukter som fx undertrøjer, langærmede T-shirts, toppe, cardigans og leggings.

Fra Englebørn til Nørgaard Paa Strøget

”Det startede med, at Englebørn (Mads Nørgaards børnetøjsbutik i Læderstræde, red.) solgte godt og derfor efterspurgte voksentøj til Nørgaard Paa Strøget-butikken,” siger MarMar Copenhagens grundlægger og chefdesigner, Marlene Holmboe, til FashionForum.

Hun fortæller, at tilføjelsen af voksentøjet har været relativt ukompliceret på grund af MarMar Copenhagens design-profil.

”Det ville helt klart være sværere for de børnetøjsmærker, som går dybere ind i børneuniverset med fx print og farver. Vores udgangspunkt er børnetøj, som derefter bliver skaleret op i størrelse, og det kan vi, fordi vores børnetøj ikke er særlig ’børnet’ i udtrykket,” siger Marlene Holmboe.

I dag udgør voksenlinjen stadig kun en brøkdel af det samlede salg, men sådan vil det ikke nødvendigvis fortsætte med at være, fortæller Marlene Holmboe.

”Det er noget vi gerne vil, men salgskanalen skal være i orden først. Lige nu høster vi erfaringer med voksentøjet, men vi kan mærke, at der er en efterspørgsel efter gode basic-varer til fornuftige priser,” siger MarMar Copenhagen-grundlæggeren.

Stormagasinet Barneys og Kardashians datter

Sideløbende med etableringen af voksentøj har MarMar Copenhagen åbnet døren til det amerikanske marked. Det er ifølge Marlene Holmboe sket med en cocktail af gode agenter, Kardashian-endorsement og stormagasinet Barneys på kundelisten.

”Vi var på messe i Paris, hvor vi blev kontaktet af Barneys, som selv havde samlet stilen op, hvilket primært skyldes, at vi har nogle gode agenter i USA,” siger Marlene Holmboe, og tilføjer at endorsement fra henholdsvis Kourtney Kardashians og Jessica Albas børn sikkert også har spillet ind.

MarMar Copenhagen startede ud på det amerikanske marked med at sælge AW13-kollektionen ind, og lige nu er der 13 butikker i USA, der fører det danske mærke, og flere kommer til med efterårskollektionen.

Marlene Holmboe fortæller, at en del af udlandsstrategien handler om agentpleje og målrettede kollektioner, der kan rumme flere markeder på én gang.

”Agenter kører ikke af sig selv, men skal hele tiden guides af mærket til at sælge rigtigt. Man skal holde en tæt dialog, og vi mødes med vores agenter til et salgsmøde med hver kollektion. De skal forstå, hvad vi på hovedkontoret vil med kollektionen, og derefter sælge efter det specifikke marked,” siger Marlene Holmboe, og fortsætter:

”Man skal også sørge for at lave en kollektion, der kan passe til de forskellige markeder. Fx er Norge meget klassisk orienteret, mens Danmark er mere til det rå og cool. Det betyder ikke, at kollektionen skal være større, men den skal kunne rumme det hele. Samtidig skal man tage højde for, at både butikker og slutbrugere i nogle lande køber ind i sæt, mens det ikke gælder i samme grad i andre lande,” siger Marlene Holmboe.

Balancen mellem det kommercielle og det interessante

I hendes øjne er netop den perfekt sammensatte kollektion nøglen til succes i et presset marked, hvor indkøbernes budgetter ikke længere bugner.

”Udfordringen er kollektionerne. Som markedet er lige nu, så er det kun varer, der sælger, som kan overleve. Man skal finde balancen mellem det kommercielle og det tilpas interessante. Samtidig skal man kunne bære at have lidt på lager, fordi kunderne køber forsigtigt ind,” siger Marlene Holmboe, der af samme årsag har en række NOOS-produkter (Never Out Of Stock) på hylden.

”Det er vores og butikkernes rugbrød – man skal have nogle gode basisvarer, der får kunderne til at komme tilbage.”

Det næste fokusområde rent salgsmæssigt for MarMar Copenhagen bliver det tyske marked, mens kollektionen fremadrettet vil blive udvidet med mere teknisk overtøj.

Under modeugen til august vil MarMar Copenhagen være at finde på CIFF Kids-messen.