Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Finderskeepers styrker designnetværket med nyt pop-up-koncept

Designmarkedet Finderskeepers åbner pop-up butik, hvor upcoming designere og kunstnere får chancen for at skabe netværk og møde forbrugerne.
Designmarkedet Finderskeepers åbner pop-up butik, hvor upcoming designere og kunstnere får chancen for at skabe netværk og møde forbrugerne.

I lørdags åbnede designmarkedet Finderskeepers dørene til et helt andet slags marked på Avenue Hotel i København. Denne gang var konceptet nemlig ikke – som vanligt – et klassisk marked, men derimod en pop-up butik med 25 udvalgte up-and-coming designere og kunstnere. Finderkeepers har valgt denne tilgang, fordi forbrugerne har efterspurgt den, men først og fremmest for at skabe netværk mellem forbrugere, designere og eventuelle samarbejdspartnere.

“Vi vil meget gerne støtte op om udviklingen inden for dansk design og kunst, og dermed hjælpe små spirer og nye samarbejder på vej, ved at give dem mulighed for interaktion med andre branchefolk,” forklarer stifter og adm. direktør i Finderskeepers Herle Jarlgaard.

Selv håber direktøren på, at pop-up-butikken kan skabe yderligere opmærksomhed om konceptet Finderskeepers og et dybere bekendtskab med forbrugeren.

”Ved selv at stå i butikken, får vi mulighed for at komme tættere på vores besøgende, lære dem bedre at kende, og dette ser vi som en god udviklingsmulighed for os,” forklarer Herle Jarlgaard og understreger, at forbrugerens mening betyder alt. For kun med kunderne på deres side, kan Finderskeepers vokse og blive bedre til det, de laver.

En platform for designiværksættere

For nyetablerede designere fungerer designmarkedet Finderskeepers både som netværk og udstillingsvindue. Designerne oplever ifølge Herle Jarlgaard en stor kundetilgang som følger af deltagelsen, og mange etablerer nye samarbejder efter at have deltaget i markedet.

”Vi er løbende i tæt dialog med alle udstillerne, og der meldes overordnet om omsætningsstigninger under og efter markederne,” siger Herle Jarlgaard og forklarer videre, at grundlaget for Finderskeepers var at skabe en platform, hvor den danske designfremtid kan blomstre og afprøve ideer og design.

Og det er netop det, den nyuddannede designer Anna Nydam benytter markedet til. For selvom det er svært at vurdere, hvad deltagelsen har gjort rent forretnings- og kommunikationsmæssigt, for hende drejer det sig i højere grad om at få en føling med, hvad der er mulighed for at sy og sælge.

”Det er kritiske købere, som måske ikke vil give en hel masse for noget der i virkeligheden er omfattende at producere. På den her måde får jeg et realistisk billede på, hvad der kan lade sig gøre rent salgsmæssigt,” forklarer Anna Nydam.

Et kurateret marked

Og det kan man sige, der er mulighed for. Eksempelvis talte man, ifølge Herle Jarlgaard, mere end 5.000 besøgende ved sidste marked i København. For at holde kundetilstrømningen ved lige er det derfor også vigtigt, at det som hun selv formulerer det, er innovative og kvalitetsstærke designere, der får chancen.

”Der er nedsat en jury med baggrund i branchen og en stærk designforståelse, som vurderer og diskuterer hver enkelt designers kvalitet og potentiale. Vi håndplukker altså vores designere,” siger Herle Jarlgaard.

Og måske er det derfor, direktøren oplever tilfredshedsrater fra udstillerne på op til 90 pct.

”Det er meget få, der vælger ikke at deltage igen. Eksempelvis var der efter sidste marked i København kun fem ud af 180, der meddelte at de ikke havde lyst til at deltage fremover,” slutter hun.

Pop-up butikken er åben fra den 23. juni til den 5. juli på Avenue Hotel, Frederiksberg C.