Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Designkonkurrencer bidrager til netværk og læring

Talentkonkurrencerne giver god adgang til netværk - og udvider de studerendes horisont, siger afdelingsleder for beklædningslinjen på Kunstakademiets Designskole.
Talentkonkurrencerne giver god adgang til netværk - og udvider de studerendes horisont, siger afdelingsleder for beklædningslinjen på Kunstakademiets Designskole.

Designkonkurrencer lover de heldige vindere alt fra modeshows og markedsføringshjælp til capsule-kollektioner og kolde kontanter. Og når krisen kradser, og der er langt mellem jobbene, kan vinderskamlen i en talentkonkurrence være en genvej til succes. Eller kan den? FashionForum ser nærmere på fænomenet designkonkurrencer, og på om de er den sikre vej til en plads i modeindustrien.

På Kunstakademiets Designskole er afdelingsleder for beklædningslinjen Ann Merete Ohrt i det store og hele positivt stemt over for talentkonkurrencerne. Hun lægger især vægt på den udviklings- og læringsproces, konkurrencerne skubber designerne ud i:

”Man lærer at formidle sin æstetik og får sat sit design i perspektiv,” siger hun til FashionForum.

LÆS OGSÅ: Designers Nest udpeger Silas Adler fra Soulland som dommer

Ann Merete Ohrt påpeger yderligere at designerne lærer at netværke og sparre med andre i branchen, for selvom man er konkurrenter kan man stadig nyde godt af hinandens input:

”Både hvis man kommer med i en finale, og hvis man ikke gør, har man mulighed for at spejle sig i, hvordan andre griber deres kollektioner an. Det handler også om netværk. Ofte er konkurrencerne internationale, og man møder mennesker med andre perspektiver fra hele verden.”

Slå igennem lydmuren

Trine Fruergaard er PR- og kommunikationsansvarlig hos Vision, der står bag den skandinaviske designkonkurrence Designers’ Nest, der siden 2003 har holdt et talentshow under modeugerne i københavn. På catwalken vises udvalgte kandidatkollektioner fra skandinaviske designskoler for et panel af dommere. Vinderen går hjem med en pris på 50.000 kr.

Trine Fruergaard mener, at den eksponering, designerne opnår, er essentiel for deres fremtidige karrierer, fordi de lærer at netværke og får deres kreative arbejde vist for både både national og international presse foruden for indkøbere og stylister.

”Der er rigtig mange talenter derude, og det er vigtigt at differentiere sig og kontinuerligt skabe sin egen unikke brandprofil, hvis man vil have en mulighed for at slå igennem lydmuren,” siger Trine Fruergaard til FashionForum.

Pas på ikke at drukne i mængden af konkurrencer

En artikel på NYtimes.com stillede for nyligt skarpt på fordele og ulemper ved designkonkurrencerne. I artiklen går kritikken på, at designerne næsten drukner i mængden af konkurrencer, der efterhånden udbydes, og risikerer at miste fokus.

”Det handler om at designe det tøj, du gerne vil, og som passer i din vision, og ikke nødvendigvist at bekymre sig om at blive udvalgt til den konkurrence, den pris eller den kollektion med H&M,” siger Simon Ungless, der er direktør på Academy of Art University i San Francisco til NYtimes.com.

LÆS OGSÅ: Danske designere skal kæmpe med om international designpris

Ann Merete Ohrt nikker genkendende til problemstillingen. Der er mange, og måske for mange konkurrencer. Netop derfor sorterer hun meget i, hvilke konkurrencer hun præsenterer for de studerende. Blandt de “godkendte” konkurrencer på Ann Merete Ohrts liste finder man blandt andre H&M Award, Hyere, Baltic Fashion Award og den danske Designers’ Nest-konkurrence.

”De konkurrencer, jeg promoverer, er de mere etablerede konkurrencer, hvor jeg ved, at der er en god eksponering og engagement fra konkurrenceledelsens side,” siger Ann Merete Ohrt til FashionForum og fortæller, at hun fx ikke vil promovere konkurrencer, der koster penge for den studerende at deltage i.