Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Nyt trendbureau er ikke bange for at snakke bundlinje

Hos det nye midtjyske trendbureau Spott er man klar over, at alle i dag kan finde tendenserne - det svære er at finde ud af, hvordan de passer ind i virksomhederne.
Hos det nye midtjyske trendbureau Spott er man klar over, at alle i dag kan finde tendenserne - det svære er at finde ud af, hvordan de passer ind i virksomhederne.

Det nye trendbureau Spott har netop åbnet dørene til butikken, og her handler det om at tilpasse tendenserne, så de bedst muligt kan tolkes og passe ind hos en helt bestemt kunde.

Hos det nye bureau er man nemlig ikke bange for at indrømme, at trendarbejdet for virksomhederne også handler om benhård bundlinje. Derfor er det her, Spott lægger fokus, som medstifter Anja Bisgaard Gaede forklarer:

“I dag kan alle kan alle jo i princippet spotte alle trends, og trends er tilgængelige som aldrig før, så vi vælger at gå til trendforecastning med et målrettet fokus. At identificere de trends som skaber størst profit for den enkelte livsstilsvirksomhed,” siger Anja Bisgaard Gaedes partner, medstifter Jacob Søndergaard til FashionForum.

Spott har adresse i Birk i det midtjyske, og både Anja Bisgaard Gaede og medstiferen Jacob Søndergaard har en fortid hos et andet af områdets helt store trendbureauer, Pej-Gruppen. Alligevel ser de to ikke Spott som en decideret konkurrent til mastodonten i Herning:

“Vi ser både Pej som kollegaer og konkurrent. Trendindustrien – hvis man kan kalde den det – er jo et nicheområde med kun få aktører, så i princippet er vi et eller andet sted alle sammen både kollegaer og konkurrenter,” forklarer Anja Bisgaard Gaede til FashionForum og fortsætter:

“Vi har været kollegaer hos Pej-gruppen, men vores drive for at starte for os selv beror på en fælles passion om at arbejde med trendforecastning på en ny måde. Vi arbejder målrettet med trend, vi arbejder efter en ny trendtiming, hvor vi har gjort op med sæsontankegangen, og vi arbejder med en tre års horisont. Lige nu kan vi rådgive om trends, forbrug og business frem mod 2017.”

Anja Bisgaard Gaede mener, at der er et udækket behov for mere målrettede trendoplæg. Og så er hun ikke bange for at sige højt, at det handler om, hvordan virksomhederne bedst muligt kapitaliserer på tendenserne.

“Vi begynder derfor ikke med at indsamle og videreformidle brede trends, men med at lære vores kunder og deres forskellige behov grundigt at kende, og dernæst definerer vi de relevante trends. Sådan bidrager vi med en ny måde at arbejde med trendforecastning, hvor det er den enkelte kundes unikke marked, kunder, situation og behov, der danner grundlaget for trendarbejdet.”

Spott håber på at fange kunder i alle grene af livsstilsbrancherne, hvor der er brug for specialtilpassede oplæg og målrettet trendarbejde:

“Det være sig også gerne strategiske alliancer og samarbejder, hvor både vi og kunden får et stort udbytte og trends bliver omsat til business.”