Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Økonomi, Udland

Armani vil skabe italiens første globale fast fashion-mærke

Det italienske modehus vil satse på fast fashion med undermærket A|X Armani Exchange.
Det italienske modehus vil satse på fast fashion med undermærket A|X Armani Exchange.

I sidste uge afslørede Giorgio Armani planer om at gøre underlinjen A.X Armani Exchange til ”det første globale italienske fast fashion-brand rettet mod de unge kunder.”

Giorgio Armanis udmelding kom i forbindelse med præsentationen af modehusets årsregnskab, hvor det blev oplyst, at Armani har købt de resterende 50 pct. af A.X, som tidligere har været ejet af Como Holdings Inc. Det skriver WWD.com.

LÆS OGSÅ: ”Skattesmæk i milliardklassen til Armani”

Armani-regnskabet viste en stigning i omsætningen for 2013 på 4,5 pct. fra 2,091 mia. euro i 2012 til 2.186 mia. euro i 2013. Driftsresultatet for 2013 landede på 401 mio. euro mod 339 mio. euro i 2012.

Ifølge Womens Wear Daily vil Armani investere i alle brands, ”begyndende med A.X”, som har et stærkt fodfæste i USA.

A.X Armani Exchange blev lanceret i 1991 og åbnede samme år den første butik i SoHo på Manhattan. Allerede i 1995 blev armaniexchange.com lanceret, og i 1997 åbnede sitet for online-salg.

Udover A|X Armani Exchange omfatter koncernens mærker Giorgio Armani Privé, Giorgio Armani, Emporio Armani, Armani Collezioni, AJ Armani Jeans, Armani Junior og Armani Casa.

Kilder: Womens Wear Daily, Fashionunited