Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed

Kering gør status på halvvejen: Tilfreds med CSR-fremgang

Luksus-konglomeratet har netop offentliggjort en status på deres CSR-mål for 2016. Det handler både om pytonslanger, genbrug af papir og 30 kg bæredygtigt guld.
Luksus-konglomeratet har netop offentliggjort en status på deres CSR-mål for 2016. Det handler både om pytonslanger, genbrug af papir og 30 kg bæredygtigt guld.

Kering, der blandt andet står bag mærkerne Puma, Stella McCartney, Gucci, Saint Laurent, Balenciaga og Bottega Veneta, offentliggjorde i april 2012 en række kernemålsætninger inden for bæredygtighed, som virksomheden forpligter sig til at opfylde inden 2016.

Her godt halvvejs i forløbet har Kering så offentliggjort en status over, hvilke tiltag, de har sat i værk, og hvor langt de er nået med arbejdet.

LÆS OGSÅ: ”Kering: Bæredygtighed kan drive innovation”

”For to år siden satte vi mål for 2016, og jeg er tilfreds med den fremgang, vi har gjort i forhold til at implementere interne initiativer og i forhold til at etablere industrisamarbejder, der kan hjælpe os med at adressere vores hovedudfordringer,” udtaler bestyrelsesformand og adm. direktør for Kering, Francois-Henri Pinault i en pressemeddelelse.

Farvel til PVC og goddag til bæredygtigt guld

Kerings målsætninger for 2016 omfatter blandt andet: 100 pct. afvikling af PVC i samtlige kollektioner, 100 pct. sourcing af bæredygtigt guld og diamanter, 100 pct. sourcing af ansvarligt fremstillet læder og en reduktion af CO2, affald og vandforbrug på 25 pct.

LÆS OGSÅ: ”Kering vinder årets GLASA-pris i København”

Indtil videre er målsætningen om at blive fri for PVC næsten indfriet, idet 98 pct. af virksomhedens produkter nu er fri for det miljø- og sundhedsskadelige plastmateriale.

Når det gælder guld, så har Kering købt 30 kg. certificeret fair-mined guld fra Peru – angiveligt det største enkeltkøb af sin slags nogensinde. I samarbejde med den hollandske NGO Solidaridad vil Kering foretage et køb af mindst dobbelt størrelse i løbet af i år.

Miljøbelastning i kroner og øre

Kerings kerneværktøj i forhold til at identificere, hvor i forsyningskæden de største udfordringer ligger, er deres EP&L-regnskab (Enviromental Profit & Loss).

LÆS OGSÅ: ”Nyt dansk projekt sætter prisskilt på naturen”

Ved hjælp af netop EP&L-regnskabet har virksomheden for eksempel fundet ud af, at over 70 pct. af læders miljøbelastning ligger længst ude i forsyningskæden, hvilket vil sige inden for kvægopdræt.

Det vil derfor potentielt set give størst effekt at sætte ind med tiltag og forbedringer netop her, men problemet er, at læder er et biprodukt i kvægopdræt.

“Den relativt lille værdi, læder repræsenterer i kød-forsyningskæderne, betyder, at det er udfordrende at påvirke ranching og opdræt i praksis,” skriver Kering i CSR-rapporten.

Ikke desto mindre har modehuset lanceret en ny guideline for sourcing af læder, ligesom at Kering er indtrådt i en række samarbejder, der har til formål at øge gennemsigtigheden og bæredygtigheden i læderets forsyningskæde. Et eksempel er sidste års lancering af en læder-håndtaske fra Gucci, som var certificeret af Rainforest Alliance.

LÆS OGSÅ: ”Gucci lancerer første regnskovsvenlige håndtaske”

Kerings 2016-målsætning for papirforbruget er, at 100 pct. skal komme fra bæredygtig skovbrug og 50 pct. heraf skal være genbrugt papir. Indtil videre kommer knap 60 pct. af Kerings papirforbrug fra certificeret bæredygtig skovbrug, mens knap 19 pct. er genanvendt papir.

LÆS OGSÅ: ”Kering styrker arbejdet med bæredygtighed”

Kering arbejder desuden for en ansvarlig forsyningskæde, når det gælder pels samt skind fra krokodiller og pytonslanger. Som en del af dette fokus etablerede Kering sidste år Python Conservation Partnership, og ud fra en ambition om at sikre gennemsigtighed og bæredygtighed er Gucci i færd med at udforske mulighederne for etableringen af en pytonfarm i Sydøstasien.

”Vi er fokuserede og forpligtet på at styrke vores egen virksomhed og samtidig fungere som en forretningsmodel, der kan illustrere og fremskynde forandring i vores branche, og samtidig være gennemsigtige og samarbejdsvillige i processen,” udtaler Kerings bæredygtighedschef, Marie-Claire Daveu.

Kering sælger produkter i 120 lande og ved årsskiftet beskæftigede de i alt 35.000 personer. I regnskabsåret 2013 omsatte Kering for 9.7 mia. euro. Læs hele Kerings midtvejs-rapport her.