Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed, Indland, Udland

SAC-direktør: Vi vil skabe et 'race to the top'

FashionForum fangede direktøren for det bæredygtige initiativ Sustainable Apparel Coalition til en snak om Higg-indekset, forbrugermærker og kampen for at skabe enighed i en divers branche.
FashionForum fangede direktøren for det bæredygtige initiativ Sustainable Apparel Coalition til en snak om Higg-indekset, forbrugermærker og kampen for at skabe enighed i en divers branche.

Sustainable Apparel Coalition, der blandt andre har sværvægtere som H&M, Kering, Inditex, Levi’s, Burberry og Nike på medlemslisten, arbejder på at skabe værktøjer, der kan gøre modeindustrien mere bæredygtig.

LÆS OGSÅ: ”Tre skridt mod et bæredygtigt mærke i nakken”

Under Copenhagen Fashion Summit forrige uge var direktør for SAC Jason Kibbey på talerstolen, og FashionForum mødte ham til et kort interview om udfordringerne med at skabe fælles fodslag, når nogle af verdens største modeaktører samles.

Et stort skridt i SACs arbejde bliver fasen, hvor I lancerer “consumer facing information” – måske i form af et label med et tal fra 0-100. Hvornår vil den fase træde i kraft?

”Det er et godt spørgsmål. Jeg mener, at en af de ting, vi bør gøre, er at konsolidere industrien og skabe konsensus. Og lige nu er der ikke fuldstændig konsensus i forhold til, hvornår timingen er bedst for den fase – nogle virksomheder vil gerne have, at det var effektueret i går, mens andre af vores stakeholdere – inklusiv visse NGO’er – mener, at label-markedet allerede er overfyldt, så det er en dialog, vi fortsætter med at have.

Alt vores arbejde leder frem mod, at vi kan skabe et sådant mærke, hvis vi træffer den beslutning. Det vil sige, at vi arbejder meget med validering og verifikation, så du kan lancere et mærke i både Europa og USA og være sikker på, at resultaterne er til at stole på,” siger Jason Kibbey til FashionForum.

Jeg interviewede Karin Ekberg (bestyrelsesformand i SAC, red.) sidste år, og hun nævnte 2020, som året, hvor den fase kan træde i kraft?

”Jeg vil ikke sætte en dato. Der er virksomheder, der vil have et label til næste år, og der er nogle få virksomheder, som formentlig aldrig vil have det. Men vi ser, at der er andre initiativer, som fx product environmental footprinting i Europa, der udsender forbrugerinformation hurtigere, så det er en dialog, vi har lige nu i forhold til, om vi vil være de første, der gør det, eller om vi hellere vil gøre det senere.

De andre initiativer skubber det her spørgsmål frem på dagsordenen, og jeg tror snart, vi er et sted i vores udvikling, hvor vi er i stand til at gøre det, men vi vil være sikre på, at vi har konsensus, og at alle støtter det.”

Hvis I beslutter at tage skridtet og lancere en form for label, kommer I så ikke i fare for at stoppe den åbne, frie vidensdeling mellem virksomhederne og starte en konkurrence i stedet?

”Vi har allerede konkurrence på den måde, at virksomhederne poster deres score, så man kan se, hvordan man klarer sig i forhold til gennemsnittet, og vi håber at kunne skabe et race to the top. Vi vil gerne bevare den samarbejdende atmosfære. Jeg tror, vi er der nu, hvor vi både kan konkurrere om at være bedst sideløbende med, at vi kan hjælpe hinanden med hæve barren for hele industrien.”

LÆS OGSÅ: ”Nu favner Higg-indekset også den sociale dimension”

Lige nu består SAC primært af store virksomheder (som fx Nike, Adidas og H&M, red.) – hvad er strategien for at få flere SMV’er med i SAC i fremtiden?

”De værktøjer, som vi udvikler, er allerede gratis for alle, og vi designer dem, så også SMV’erne kan få gavn af dem. Vi er samtidig ved at nedsætte medlemsgebyret, så vi håber, at også SMV’erne kan deltage.

Jeg tror dog, der er en barriere ved et hvilket som helst bæredygtighedsinitiativ – ikke nødvendigvis i forhold til SAC – men med selve virksomhederne i forhold til om de har ressourcerne til at arbejde med bæredygtighed.

Når man anvender store omfattende værktøjer, så kræver det tid og ressourcer, og det er altid en udfordring i enhver virksomhed. Vi prøver at gøre værktøjerne simplere at anvende – vi arbejder for eksempel på at udvikle en gratis smartphone-app, som vi håber, at unge designere og SMV’er kan bruge,” siger Jason Kibbey til FashionForum.

LÆS OGSÅ: ”DAFI med i førende initiativ for bæredygtighed”

Kerneværktøjet i SACs arbejde er det såkaldte Higg-indeks, som modevirksomhederne kan bruge internt til at gøre hele deres forsyningskæde mere bæredygtig.

Higg-indekset kan vurdere det enkelte stykke tøjs grad af bæredygtighed på en skala fra 0-100 ud fra informationer om fx hvor meget vand, der er brugt i produktionen, hvilke materialer, der er anvendt i designet og hvor store mængder drivhusgasser, der er udledt.

Hele arbejdet med Higg-indekset er langtfra færdigt, så der er stadig mulighed for at få indflydelse – selv som et mindre brand. Hvordan foregår det?

”Ethvert brand (der er medlem af SAC, red.) træder ind som et ligeværdigt medlem, så uanset om du repræsenterer et meget lille brand eller et af verdens største, så får du samme plads ved bordet og kan deltage på lige fod – én virksomhed, én stemme.

For os handler det ikke kun om forholdet mellem store vs. små virksomheder men lige så meget om at få repræsenteret alle led i værdikæden og sørge for, at de får en ligeværdig stemme i det fremadrettede arbejde med at udvikle Higg-indekset.”

Sustainable Apparel Coalitions medlemmer repræsenterer ca. 1/3 af mode- og tekstilbranchens globale omsætning og har blandt andre Burberry, Kering, H&M, NIKE, Inditex, Adidas, Gap og Levi’s på medlemslisten. Herhjemme er IC Companys, Novozymes, Ecco, Bestseller og Danish Fashion Institute medlemmer.