Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed, Indland

Vanessa Friedman: Bæredygtig mode giver ikke mening

Under Copenhagen Fashion Summit klarlagde Vanessa Friedman en grundlæggende mangel i bæredygtig mode; Meningen, sproget og deraf samtalen om bæredygtighed i modebranchen.
Under Copenhagen Fashion Summit klarlagde Vanessa Friedman en grundlæggende mangel i bæredygtig mode; Meningen, sproget og deraf samtalen om bæredygtighed i modebranchen.

”Det sprog, vi bruger til at diskutere bæredygtigt tøj med, er vagt og uklart. Vi taler om øko-dit og etik-dat, og især forbrugeren har ingen ide om, hvad der foregår,” sagde Vanessa Friedman i sin tale under Copenhagen Fashion Summit i forrige uge.

Talen havde titlen “Reducér, revidér, regulér” og var en opfordring til os alle om at reducere ordene, revidere sproget og regulere ordforrådet i bæredygtighedens ABC på tværs af grænser og brands.

Bæredygtig mode er en selvmodsigelse

Men der er et problem, når det kommer til bæredygtig mode. Ifølge Vanessa Friedman giver selve udtrykket nemlig ingen mening. Det er en selvmodsigelse. For mode er at producere og markedsføre nye stilarter og varer helt op til otte gange årligt. Altså omtrent det modsatte af bæredygtighed.

”Kan I se problemet?,” spørger Vanessa Friedman publikum og fortsætter:

”På den ene side findes presset om at være ny, og på den anden side findes nødvendigheden i bevarelse. Sætter du dem sammen, frastøder de hinanden som to poler,” siger Vanessa Friedman og hiver fat i den stak jeans, hun har medbragt på scenen.

Mode er engangsorienteret

Derpå kaster hun de forskellige modeltyper om sig, mens hun opremser;

”Den ene måned er det kun skinny jeans, der duer, den næste er det kassebukser, så er det boyfriend-jeans, og næste måned er det stone washed-jeans, og sådan bliver det ved,” siger Vanessa Friedman, og undskylder ironisk for det rod, hun kalder engangsmode.

FashionForum møder Vanessa Friedman kort efter talen. Vi vil vide, hvordan man italesætter og bekæmper det, der ikke har et sprog- og det er straks, for tiden er åbenbart knap:

”Denne situation af “nyt og nyt” og “mere og mere” og “hurtigere og hurtigere” er som et tog, der ikke længere kan kontrolleres, og vi ved, hvad der sker med sådan et tog. Det crasher,” siger Vanessa Friedman.

Vi skal stille spørgsmålene

Vanessa Friedman karakteriserer ikke sig selv som en aktivist. Det er ikke hendes job at fortælle, hvad brands og designere bør gøre. Til gengæld er det hendes job at fortælle historierne, om hvad der sker, og det er netop det, der kan gøres, når sproget mangler.

”Bæredygtighed kommer aldrig op i en samtale. Du skal stille spørgsmålet meget specifikt, og det kræver en indsats. En journalist kan jo kun skrive, hvad andre fortæller, så indtil brandsne kan tale om det, er der ikke så meget at sige, og netop derfor er det vigtigt, at vi holder samtalen i gang og i live,” forklarer Vanessa Friedman.

LÆS OGSÅ: Livia Firth: Afskaf fast fashion, nu

Bæredygtighed skal ligesom inkorporeres i den almindelige samtale, og det skal gøres i en sådan grad, at konceptet falder i et med omgivelserne.

”Den største udfordring er at gøre bæredygtighed til en simpel del af alle samtaler, der omhandler mode. Så du ikke bare taler om bæredygtig mode. Du taler om mode,” siger Vanessa Friedman til FashionForum.