Billi Bi: Butikken er et skridt på vejen mod international ekspansion
I starten af marts åbnede den nye Billi Bi konceptbutik i indre København. FashionForum har fået en snak med brandets kreative direktør og ifølge ham kommer butikken til at fungere som den ultimative reklamesøjle for brandet - både nationalt og internationalt.Carsten Friis sidder midt i rummet. Omgivet af stilletter, støvler, ballerinaer og sandaler. Sorte og farvede, høje og lave. Det har været en travlt marts for danske Billi Bi, der nu kan sætte kryds ved åbning af en konceptbutik i København på listen over milepæle.
Martin Friis driver tre skotøjsforretninger i København, blandt andet Carla F/Ash, Notabene og nu altså også verdens første Billi Bi Concept Store. Det er ikke mere end et halvt år siden, at han henvendte sig til sin bror Carsten Friis, der er kreativ direktør bag skomærket Billi Bi, og fremlagde idéen om at åbne den første konceptbutik udelukkende med Billi Bi.
Forslaget kom ikke ud af det blå. Over et længere stykke tid havde Martin Friis oplevet stigende salg af Billi Bi-sko i en af sine andre butikker, Carla F, og da salget af det ene mærke begyndte at nærme sig 80-85 pct. af det samlede salg i forretningen, mente Martin Friis, at det var på tide at udvide på andre fronter. Så i marts åbnede den første selvstændige Billi Bi-butik på Købmagergade i København.
Carsten Friis fortæller, at hans bror håbede, at åbningen af en konceptbutik på sigt kunne skabe en synergieffekt.
”Det ville være nemmere for ham at sælge Billi Bi inde i butikken, og det ville være en fantastisk form for markedsføring for os. Så i foråret startede vi et samarbejde op.”
En tættere dialog med internationale forhandlere
Selvom brandet har eksisteret i over tyve år, er det først nu, at Carsten Friis kan mærke, at Billi Bi er blevet så kendt og stærkt, at det ville kunne bære sin egen forretning i København.
”I og med at vi også ønsker at satse en del på udlandet, så var tiden nu her rigtig til at vise de mange udenlandske indkøbere, der kommer til København i forbindelse med messerne, hvad Billi Bi er for noget, og hvad vi duer til,” siger Carsten Friis til FashionForum og fortsætter:
“Der er langt fra at udstille på en messe til at få det ud i forretningerne, og det, der virker bedst for potentielle forhandlere, er at se produktet i forretningen. For mit vedkommende, så er det den bedste form for markedsføring, man kan lave.”
I marts havde Billi Bi ikke kun fundet det rette tidspunkt til at åbne dørene til den nye konceptbutik. De havde også fundet den helt rigtige placering af butikken i en af de helt centrale indkøbsgader i København.
Og til trods for at der skal langes en stor mængde stilletter over disken for at betale adressens høje husleje, er Købmagergade 27 alligevel den mest optimale placering både i forhold til den reklame Billi Bi får, men også i forhold til at ramme det medium/high end-segment, som de ønsker at tiltrække, vurderer Carsten Friis.
“Det var lidt der, jeg så fordelen for os. At få markedsført Billi Bi med sin egen concept store og have indvirkning på hvilke modeller, forretningen skal have derinde. Når man har en concept store, er man nødt til at vise stort set hele sortimentet, hvorimod når man sælger kollektionen til øvrige kunder, så kan de vælge ud. Der er mange forretninger, der køber sikkert ind. I en concept store har man mulighed for at vise de nye ting og de nye farver.”
Ekspansion ud over grænserne
For bare fem år siden var Skandinavien og Tyskland de markeder, som Billi Bi primært solgte til. Nu er det som om, at grænserne så småt bliver udlignet, og markedet bliver større, da Billi Bis sko nu bliver forhandlet i lande som Baltikum, Rusland, Japan, New Zealand, Australien, Holland og Belgien også.
Åbningen af den første konceptbutik i Danmark og den stigende internationale interesse for brandet giver Carsten Friis blod på tanden til nu at søge endnu flere samarbejdspartnere uden for Danmark, selvom Billi Bi allerede i dag sælges i 24 lande verden over.
”Jeg kunne godt tænke mig at finde en samarbejdspartner i Stockholm eller Oslo. Det kunne også være enormt spændende at komme til London. Det er som om, at der er et hul i markedet. Enten er det meget billigt eller meget dyrt derovre. Men der er ikke nogen, der laver den kvalite, vi laver til de priser vi har. Så jeg tror, at det produkt, vi leverer, vil passe godt ind derovre,” siger han og fortsætter:
“Derudover er man også nødt til at have en bred kollektion, hvis man ønsker at handle bredt. Så vi suger til os overalt og prøver ligesom at lave noget i kollektionen, som appellerer til de forskellige verdensdele, men stadig med fokus på skandinavisk design, som er rimelig enkelt og stilrent.”