Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Et vindue til en ny shoppingoplevelse

Shopping i dag er mere oplevelsesorienteret end nogensinde før, og et interaktivt butiksvindue giver mulighed for shoppingoplevelser udover det sædvanlige.
Shopping i dag er mere oplevelsesorienteret end nogensinde før, og et interaktivt butiksvindue giver mulighed for shoppingoplevelser udover det sædvanlige.

FashionForum bringer i disse uger i samarbejde med KEA Design/Business en række artikler skrevet af studerende på forløbet KEA Communication Design. De studerende har arbejdet med journalistisk mode- og trendkommunikation, og opgaven bestod i at identificere og afdække en trend, som efterfølgende skulle foldes ud i en artikel målrettet FashionForum – her er resultatet. 

Af: Malene Liv Maegaard Gregart

Det interaktive butiksvindue spås til at blive en af de helt store tendenser indenfor retail i 2014. Allerede i 2012 testede Adidas det interaktive butiksvindue i den tyske by Nürnberg. Her kunne kunderne, via touchscreen, se butikkens produkter i 3D og zoome ind på detaljer, også uden for butikkens åbningstider.

Seneste eksempel ses i samarbejdet mellem onlinevirksomheden eBay og den New York-baserede designer Kate Spade Saturday. eBay ønsker at være mere fysisk tilstede for sine kunder og forsøgte sig derfor med det interaktive butiksvindue i samtlige Kate Spade Saturday-butikker i New York. Her kunne kunderne prøve tøjet og afgive bestilling virtuelt samt få det leveret på deres adresse inden for en time.

LÆS OGSÅ: “Interaktive vinduer – få kunder i butikken uden for åbningstid”

eBay er, efter forsøget med Kate Spade Saturday, interesseret i at samarbejde om interaktive butiksvinduer med flere highstreet-kæder, som på den måde kan skabe omsætning, også når butikken er lukket.

Firstmovers

De interaktive skærme er allerede set i Danmark. På banegården i Odense afprøvede DSB i 2009 de interaktive vinduer. Her blev vinduet i et mødelokale omdannet til en skærm der viste nyheder og reklamer. Skulle nogen bruge lokalet scannede de deres billet og skærmen omdannede sig til normalt vindue.

Undervisningsministeriet har i samarbejde med Studenterhuset opsat interaktive vinduer, hvor forbipasserende kunne få gratis virtuel studievejledning.

Senest lancerede Københavns Museum i 2012 tre mobile multitouchskærme, der har til formål at lære byens borgere om Københavns historie gennem et selvstyret billedunivers.

Interaktive butiksvinduer – en trend?

Fordelene ved det moderne butiksvindue er, at forbrugeren får langt flere muligheder for at se detaljer og specifikationer om varerne, når de vinduesshopper uden for butikkens åbningstid. Samtidig giver det butiksindehaverne mulighed for at skille sig ud fra mængden.

Specialkonsulent ved Akademisk It på Roskilde Universitetscenter, Michael Pedersen er dog skeptisk overfor den moderne butiksfacade.

”Jeg har svært ved at forestille mig, at det vil fungere. Man er sjældent i byrummet efter lukketid og har ikke købsbrillen på. Derfor skal forbrugeren fanges impulsivt og tænke: Det der vil jeg gerne have,” siger han til FashionForum.

En anden udfordring ved virtuel shopping er den afstand, det skaber mellem afsender og modtager.

”Den innovative teknologi er ofte fremmedgørende og indsætter barrierer. Når vi shopper, vil vi gerne have et indtryk af mennesket bag,” siger Jesper Balslev, lektor i innovativ kommunikation på KEA, til FashionForum.

Symbolsk differentiering

Den interaktive skærm har altså både fordele og ulemper, men én ting er sikkert – det interaktive butiksvindue sætter forbrugeren i centrum og skaber helt nye muligheder.

”Det interaktive butiksvindue er symbolsk differentiering. Det markerer, at man tænker på kunderne, men hvis teknologien ikke inkluderer menneskelige værdier, bliver det en døgnflue,” vurderer Jesper Balslev.