Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

E-handelsanalyse: Mænd bruger flest penge online

Dansk e-handelsanalyse ser på forskellene mellem mænd og kvinders indkøb online. Kvinder vil have gode råd og tilbud, hvor mænd går efter god service.
Dansk e-handelsanalyse ser på forskellene mellem mænd og kvinders indkøb online. Kvinder vil have gode råd og tilbud, hvor mænd går efter god service.

Kvinder går efter de gode tilbud og anbefalinger fra andre, mens mænd går højere op i god service, når det gælder e-handel.

Det er den årlige e-handelsanalyse (2013), der blandt andet har trukket forskellene mellem kønnenes indkøbsvaner på nettet frem i lyset. Analysen er udarbejdet af Epinion for FDIH, der står bag analysen i samarbejde med Post Danmark og Nets.

Mændene køber dyrere varer

Når man ser på kønsforskellene inden for e-handel, så viser analysen overordnet, at mændene står for 55 pct. af den totale omsætning online.

”Forskellen i pengeforbruget ligger i kønnenes valg af varer, hvor mændenes varer i gennemsnit er dyrere end kvindernes,” udtaler Henrik Theil, som er kommunikationschef i FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel i en pressemeddelelse.

I undersøgelsen, der ligger til grund for analysen har de blandt andet spurgt over 4.700 personer: ‘Hvilken vare eller tjeneste købte du senest på nettet?‘. Her faldt 23 pct. af kvindernes svar inden for kategorien ‘tøj, sko og smykker’, mens det kun gjaldt for 8 pct. af mændene.

Ifølge e-handelsanalysen er det dog ikke kun præferencer inden for varegrupper, der adskiller kønnenes e-handelsadfærd.

Kundeservice er et konkurrenceparameter

Mænd og kvinder har også hver deres vej til handel via nettet. Begge køn starter oftest via søgning på nettet, men kvinderne bruger i langt højere grad anbefalinger fra andre, gode tilbud via tilbudssites, nyhedsbreve og sociale medier som inspiration.

Modsat kvinderne søger mændene sig oftest selv frem til det rette produkt og har efterfølgende mere kontakt til butikken.

Rapporten forklarer videre, at når mændene igen køber i en netbutik, svarer de oftere end kvinder, at det er fordi, at ”netbutikken har en god service”. En ud af fem mænd kontakter netbutikken før, under eller efter købet, viser e-handelsanalysen.

”Dermed bliver god kundeservice en markant konkurrenceparameter i forhold til at fastholde mændene som kunder,” vurderer Henrik Theil.