Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Cyklen er blevet en forlængelse af garderoben

Det er blevet moderigtigt at hoppe på jernhesten og det har ført til at tøjvirksomheder og cykelproducenter i de seneste år har opnået en ny forfriskende synergi.
Det er blevet moderigtigt at hoppe på jernhesten og det har ført til at tøjvirksomheder og cykelproducenter i de seneste år har opnået en ny forfriskende synergi.

FashionForum bringer i disse uger i samarbejde med KEA Design/Business en række artikler skrevet af studerende på forløbet KEA Communication Design. De studerende har arbejdet med journalistisk mode- og trendkommunikation, og opgaven bestod i at identificere og afdække en trend, som efterfølgende skulle foldes ud i en artikel målrettet FashionForum – her er resultatet. 

Af: Mette Sofie Gervig

Der er godt gang i cykelstierne. Kondisko, stilletter og vinterstøvler i alle størrelser stamper i pedalerne på cykelstierne. I landets storbyer vælger et stigende antal cyklen frem for motoriserede alternativer. København/Frederiksberg, Odense og Århus har vækst i antallet af cyklister viser en undersøgelse, foretaget af DTU Transport, der blev bragt på www.cyklistforbundet.dk i slutningen af januar 2014.

Klaus Æ. Mogensen, senior futurist ved Instituttet for Fremtidsforskning forklarer om ændringen inden for cykling. Han forklarer at der er sket skift.

”Cyklen er blevet et statussymbol. Den er blevet en måde hvorpå man kan vise sin identitet.”

Klaus Æ. Mogensen peger på, at trenden er påvirket af den øgede opmærksomhed på miljø og eget helbred. 

Samarbejde på tværs af brancher

De danske designere og cykelproducenter har fanget cykeltrenden. Forrest i det danske felt ligger blandt andre Velorbis of Copenhagen og Mads Nørgaard-Copenhagen. I 2013 sendte de i samarbejde en cykel på gaden. I maj 2013 stod resultatet af deres samarbejde klar i udvalgte butikker.

Samarbejde på tværs af brancher er blevet mere udbredt og giver mening, fordi forbrugerne kræver mere. Kenneth Bøddiker, partner i Velorbis, forklarer om samarbejdet:

“Vi ser cyklen som en accessory til garderoben, idet vores kunder går lige så meget op i, hvordan cyklen passer til deres tøjstil og deres look.”

Mads Nørgaard fortæller, at han har en stor forkærlighed for cykler, og derfor var helt klar på et samarbejde, da Velorbis kontaktede ham. Ud over, at Mads Nørgaard synes, at det at cykle er ”en Københavnerting”, fortæller han også, at det passer godt ind i den nuværende tøjmode.

Han forklarer, at sportsverdenen er en stor inspirationskilde for modeverdenen for tiden. Det hele indgår i en større helhed. Det skal passe ind i vores livsstil.

Fra New Yorks undergrund til Wall Street

Cykeltrenden startede i starten af 00’erne blandt cykelbudene i New York, hvor der gik en trend i at have den mest simple cykel med et personligt præg. Trenden med den personlige cykel er boblet op og har ramt de store internationale modehuse.

Seneste eksempel viste sig i slutningen af 2013, hvor Hermes sendte en cykel på gaden til en salgspris på 11.000 dollar. Cyklen er blevet et modeobjekt, og modehusene gør det muligt at fuldende looket.

Til spørgsmålet om, hvordan senior futurist Klaus Æ. Mogensen vil tro, at cykeltrenden udvikler sig, spår han, at den vil stige yderligere. Han begrunder sit udsagn med, at flere og flere flytter ind til storbyernes tætte trafik. Derinde, hvor biltrafikken er langsom og de offentlige transportmidler besværlige – i hvert fald i forhold til at hoppe på jernhesten.

Desuden fortæller Klaus Æ. Mogensen, at der endnu ikke er en cykel på markedet, der kan skifte farve alt efter dagens outfit – men mon ikke det vil blive næste trin.