Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Nordisk Company: Du kommer kun fremad gennem dialog

For Nordisk Company har det været vigtigt kontinuerligt at holde fokus på innovationen - og det er der kommet flere rentable ideer ud af.
For Nordisk Company har det været vigtigt kontinuerligt at holde fokus på innovationen - og det er der kommet flere rentable ideer ud af.

Artiklen er bragt i samarbejde med Innovationsnetværket Livsstil – Bolig og Beklædning.

Hvis der er styr på tre vigtige punkter, så er vejen til god innovation banet. Det mener Erik Møller, direktør i Nordisk Company, der blandt andet laver jakker.

For Nordisk Company defineres innovation af tre ting:

  1. Man skal skabe noget, som ikke er set før.
  2. Man skal gøre en mærkbar forskel for brugeren.
  3. Man skal sikre, at produktet og dets fordele er lette at kommunikere.

“Hvis et produkt eller koncept lever op til de tre ting, har det rigtig god mulighed for at slå igennem,” siger direktøren i Nordisk Company. For her er innovation ikke blot noget med nye farver og kollektioner.

”Hos os går innovation på tværs i hele virksomheden og præger alle funktioner. Det gælder om at sikre en firmakultur, hvor det er ok at komme med nye ideer, for gode ideer kommer jo ikke kun fra den, som har ansvaret for det,” siger Erik Møller.

Underlæggeren skal følge overlæggeren

Men det gælder ikke bare om at finde på nyt, understreger han videre.

”Det er ikke afgørende hele tiden at flytte overlæggeren op. Snarere tværtimod. Underlæggeren skal følge med ved, at man konstant forbedrer produktet, emballagen, brandet, strukturen i virksomheden, logistikken… Alt det, som altid kan være lidt bedre.

Erik Møller beskriver innovation som evnen til at opsamle de gode ideer. Derfor er det vigtigt at rejse rundt i verden og opsøge det nye og anderledes, men også sørge for at netværke med andre virksomheder og institutioner.

”For os er dialog med detail- og tekstilfirmaer vigtigt. Men også fremtidsforskning og samspillet med eksempelvis Innovationsnetværket og dets vidensinstitutioner giver os værdifuld indsigt, som vi kan indarbejde i vores produkter,” forklarer Erik Møller. 

Eksport til Japan

Til efteråret lancerer Nordisk Company-undermærket Yeti en ny dunkollektion med pels sammen med Kopenhagen Fur, og når vi kigger udenfor Danmark, så har virksomheden tætte samarbejdspartnere på blandt andet det japanske marked.

”I Japan har vi partnerskaber med verdens dygtigste tekstilfabrik samt Japans førende tøjkæde. De to partnere gør os rigtig stærke i Japan, som er et kæmpe købedygtigt marked, hvortil vi har en stor og voksende eksport,” fortæller Erik Møller.

Han ikke er i tvivl om, at danske virksomheder kan få meget ud af at indarbejde innovation i alle processer. Nye farver er fint, men det er den tværfaglige og netværkende innovation, der løfter både overlægger og underlægger.