Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Udland

Mango satser 150 millioner kroner på store størrelser

Mangos nyligt lancerede koncept Violeta, der tilbyder op til størrelse 52, satser på at åbne 100 salgssteder inden for få år.
Mangos nyligt lancerede koncept Violeta, der tilbyder op til størrelse 52, satser på at åbne 100 salgssteder inden for få år.

Den spanske modekoncern Mango tog i slutningen af 2013 med Violeta en ny udfordring op. Violeta er nemlig koncernens første forsøg med plussize-mode og dækker størrelserne 40-52.

Nu kan koncernejerens niece Violeta Andic Maytek afsløre, at der ikke bare bliver tale om et mærke, der skal optage et hjørne i de eksisterende butikker – Mango satser nemlig på stand alone-butikker og investerer 20 mio. euro (knap 150 mio. kr.) i udviklingen.

Der er 100 butikker på tegnebrættet i første omgang, og Violeta kigger i udgangspunktet især på markeder som Spanien, Frankrig, Tyskland, Rusland og Tyrkiet. Violeta by Mango forventer at åbne ca. 60 salgssteder om året fremadrettet.

“Nogle vil være fuldt egen-brandede Violeta-butikker, andre vil være områder i Mango-butikker, idet gruppens strategi er at åbne makro-butikker, der omfatter alle mærker,” lyder det fra Violeta Andic Maytek til den spanske avis Expansion. 

Mens Violeta har selvstændigt design- og konstruktionsteam, bliver tøjet fremstillet hos samme leverandører som Mango-kollektionerne.

Da nyheden om Mango-koncernens plus size-mærke blev offentliggjort i december, vakte det faktum, at størrelserne starter ved str. 40 en del harme, idet kritiske røster påpegede, at man ved at inkludere så relativt små størrelser sygeliggjorde helt almindelige mennesker. Som svar på kritikken siger Violeta Andic Maytek:

“Der har været en del forvirring, idet Violeta ikke egentlig er først som en plus size-mærke, men blot som et mærke med en mønsterkonstruktion, der adskiller sig fra Mangos og henvender sig til kvinder med kurver. Vi ønskede at tilpasse længder og armhuller til ‘vores slags kvinde’, og Mango har valgt at markedsføre Violeta, fordi vi ser det som et marked med gode muligheder.”