Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Udland

Retail-ekspert: Giv rabat til dem, der fortjener det - ikke til alle

Butikkerne skal droppe ideen om, at den samme pris gælder for alle. Derimod bør butikkerne tænke fleksibelt og give rabatten til de kunder, der rent faktisk fortjener den, mener britisk ekspert.
Butikkerne skal droppe ideen om, at den samme pris gælder for alle. Derimod bør butikkerne tænke fleksibelt og give rabatten til de kunder, der rent faktisk fortjener den, mener britisk ekspert.

Der er tegn på bedring i den britiske økonomi, viser en ny analyse fra British Consortium Retail Sales Monitor. I januar steg butikssalget således med den højeste hastighed i fire år.

Nogle eksperter peger dog på, at de stærke januartal kan snyde, idet der kan være tale om et salg, der bare indhenter en sløj december i fjor. Og så spiller de store rabatter, der blev givet i forbindelse med januarudsalgene også ind. Således siger David McCorquodale, der er retailchef i analysebureauet KPMG til FashionUnited.co.uk:

“Den britiske detailhandel var nødt til at give klækkelige rabatter for at sikre salget, og nu skal de så opregne, hvad den strategi har kostet,” siger han.

Han bliver bakket op af Gideon Lask, der er adm. direktør i Buyapowa, der beskæftiger sig med social commerce:

“Det er dejligt at se de stærke salgstal, der sparker 2014 i gang. Men hvis tallet er genereret af de store rabatter, som mange butikker har givet, er det en risikabel strategi, som får tallene til at se stærkere ud, end de er,” siger han til FashionUnited.co.uk.

Gideon Lask fortæller videre, at store rabatter ikke hos de britiske forbrugere genererer loyalitet over for et bestemt brand. Derimod tiltrækker det ‘deal hunters‘ – tilbudsjægere – som måske aldrig igen køber varer i butikken eller fra mærket.

Gideon Lask anbefaler, at man bevæger sig væk fra generiske prisnedsættelser og i stedet satser på intelligente belønningssystemer (fx loyalitetsprogrammer), der skaber grobund for gode salg hele året rundt.

“Ved at øge kundernes engagement i kerneforretningen, kan butikkerne fortsat give gode tilbud uden hverken at æde profitmarginen eller skade forbrugerens forestilling om prisen på produkterne,” siger Gideon Lask, som fortæller, at de mest succesrige detailhandlende er i fuld gang med at lave klassisk langen-over-disken-salg om til sprudlende events.

Han understreger, at butiksejerne skal droppe ideen om statiske priser – at de samme priser gælder for alle. Derimod bør butikkerne tænke i fleksible prisdynamikker og i at give rabatterne til de kunder, der rent faktisk fortjener dem.