Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Nyt dansk brand: Du skal have en halv million at starte for

Strategien bag det nye brand Kjær København indebar blandt andet at starte det hele med at lancere en kollektion alt for sent. FashionForum stiller skarpt på iværksættere i modebranchen.
Strategien bag det nye brand Kjær København indebar blandt andet at starte det hele med at lancere en kollektion alt for sent. FashionForum stiller skarpt på iværksættere i modebranchen.

Når beslutningen om at starte sit eget tøjmærke er truffet, kommer alle de strategiske overvejelser: Hvornår og hvordan præsenterer man brandet for omverdenen? Hvilken kollektion er bedst at begynde med – sommer? Vinter? Og hvordan får man indkøberne til at lægge ordrer så hurtigt som muligt?

Da Stine Kjær Kristensen startede sit basic wear-tøjmærke Kjær København sidste sommer, var første skridt at lave en kollektion, som hun vidste, hun ikke ville kunne sælge. Sådan groft sagt.

Hun præsenterede sin 2014-sommerkollektion i oktober – midt imellem modeugerne – hvor langt de fleste indkøbere har lukket budgetterne. Men der var en mening med det forretningsmæssigt tilsyneladende hasarderede projekt.

Vigtig præsentation før første messe

Ifølge Stine Kjær Kristensen var strategien at introducere mærket for en række forhandlere via en agent i løbet af efteråret og så håbe på, at præsentationen ville gøre indkøberne klar til at placere ordrer på den netop overståede modeuge, hvor Kjær København havde messestand på Gallery.

”Jeg brugte den lille levering (i efteråret, red.) til at introducere mig selv på markedet, så indkøberne ville være klar til at købe på vintermessen, hvor de kommer med de store budgetter. Jeg ville ikke bruge en messe på at lære kunderne at kende, men i stedet have præsenteret mærket på forhånd,” fortæller hun.

Manøvren betød, at Stine Kjær Kristensen kunne stå på sin første messe med både en AW14- og en SS14-kollektion.

”Det er et super tough marked, og det betyder meget at kunne stå på messen og vise to kollektioner. Det gør, at indkøberne kan se, at vi er dedikerede og vil det,” siger Stine Kjær Kristensen og uddyber:

”Mange synes, at dit nye brand er interessant, men venter lige et par sæsoner med at lægge ordren, til de har set, at man faktisk kan blive ved med at levere.”

Opsparing og grundig forberedelse

Forud for opstarten af Kjær København havde Stine Kjær Kristensen forberedt lanceringen af sit eget mærke i detaljer.

”Al min fritid var gået til arbejdet med Kjær København, så det hele lå klar i pipelinen. Det er et stort skridt at sige sit job op, så jeg var nødt til at have en helt klar køreplan – ellers er det for svært,” siger Stine Kjær Kristensen, der har godt 10 års erfaring fra modebranchen, blandt andet som chef for Samsøe & Samsøes Shanghai-kontor og som produktionsansvarlig for Envii.

”Min chef spurgte mig rigtig mange gange, om jeg nu også var sikker på, at det var det, jeg ville, men det er det. Jeg går all in,” siger hun.

Selv om businessplan, budgetter og strategi har været på plads fra begyndelsen, og Stine Kjær Kristensen kan trække på sin erfaring fra branchen, så er hendes økonomiske forventninger til virksomheden ikke guldrandede på den korte bane.

”Når man starter et nyt mærke op, så tror jeg, at man må sige, at de første år, der går man all in uden at forvente det store overskud, det tager minimum et par år,” siger Stine Kjær Kristensen, som sparede op igennem længere tid for at have den nødvendige startkapital.

”Jeg vil mene, at en god start kræver en halv million kroner,” lyder det fra iværksætteren.

Venter med udlandet

Messedebuten gik med Stine Kjær Kristensens ord ”bedre end hun havde turde håbe på”. Hun fik seks nye kunder på messen, og de kommende uger har hun en række aftaler med indkøbere i kalenderen.

”Min målsætning for denne messe var at åbne døre og få 15 butikker på, og det skulle gerne lykkes. Om to år er målsætningen 50 butikker i alt,” siger Stine Kjær Kristensen, som også fik henvendelser fra både Tyskland og Moskva under modeugen. Henvendelser, som hun dog takkede nej til.

”Det handler om at finde sin kerne. Jeg blev selvfølgelig smigret og havde lyst til at give mig i kast med det tyske marked, men når den tid kommer, så skal jeg have en samarbejdspartner, der kan hjælpe mig i gang med det marked. Hvis man gør det, så skal man også ville det 100 pct. og ikke gøre det halvt,” siger hun.